torsdag den 31. maj 2012

Afslappet skoledag og rundboldkamp

D. 30.05.12
Da jeg vågnede i morges, kunne jeg godt mærke det der dejligt at vi snart skal hjem. Jeg er mere end mættet af oplevelser og kan snart ikke rumme mere i mit lille hoved. Samtidig vil jeg selvfølgelig nyde den sidste tid jeg har sammen med resten af holdet og den sidste tid på Hawaii. Det har været rigtig spændende at have om personlig udvikling og kommunikation og har lært rigtig meget. Det bliver også mærkeligt, at det i morgen er den sidste dag vi har i forløbet og vildt at det er gået så hurtigt. Min motivation til at lære mere i forløbet er ved at være brugt op og selvom det har været rigtig spændende, er gassen af ballonen så småt begyndt at sive ud. Så det var lidt svært at komme i gang i dag og havde allermest lyst til at blive i sengen og sove videre. Men da det netop er 2. sidste dag vi har personlig udvikling og kommunikation, havde jeg ikke samvittighed til at blive væk. Så jeg stod op, spiste morgenmad, gjorde mig klar, pakkede mine ting og mødtes med de andre i klasselokalet kl. 08.00.
Min gruppe hvor vi skulle
give konplimenter til hinanden
I skolen i dag skulle vi have om forandringer, hvor Janie startede med at snakke lidt om hvad forandringer er og derefter skulle vi allerede i gang med en lille opgave. Vi skulle lave en livslinje, hvor vi skulle skrive de forandringer vi hver især har været igennem vores liv indtil nu og på den måde kunne vi se, hvor mange forandringer vi har haft i vores liv og hvor meget ens liv bliver ændret gennem årerne. I starten var det lidt svært at huske ens forandringer og hvilket årstal det var, men til sidst lykkedes det. Det var lidt sjovt at se ens forandringer på den måde og det dannede et bedre overblik over hvordan ens liv ændre sig gennem tiden. Så skulle vi lave en opgave færdig som vi var i gang med i går, hvor vi alle skulle sidde i den varme stol, mens resten af gruppen skulle give komplimenter og rosende ord til hinanden. Vi nåede de fleste i min gruppe i går, så vi manglede kun 4 i dag. Jeg var bla. en af dem og det var meget underligt at sidde i den varme stol. Det var dejligt at hører om alle de gode og positive ting de havde at sige om mig og blev selvfølgelig rigtig glad for det. Samtidig var det lidt svært at tage i mod dem og især når jeg ikke måtte sige noget i mens. Jeg skulle bare lytte og hører hvad de havde at sige. Der kom rigtig mange dejlige ting frem og er glad for jeg fik det hele skrevet ned på papir. Så kan jeg altid tage det frem og kigge på det, når jeg en dag har lyst til det hjemme i Danmark og når jeg savner højskolen.




Vi arbejder selvstændigt og koncentreret
Så snakkede Janie lidt mere om forandring og om at alle de skift vi oplever gennem livet, er en forandring på en eller anden måde. Forandring handler om at udvikle sig som menneske, blive den bedste udgave af sig selv. At man skal ønske om forandring og gør det i sit eget tempo. Forandring skal fungere i hverdagen og at man skal huske, at de personer der er omkring én ikke altid ønsker forandring og måske har svært ved at forstå det. Så man skal gøre det i et stille og roligt tempo, så de også kan vende sig til forandringen. Derefter snakkede Janie om at tage en beslutning omkring et mål vi hver især har. At et mål skal være så vigtigt at, du ikke skal lade være med at handle, du føler det er den rette udfordring for dig og at ønsket er i overensstemmelse med dine værdier. Når man gerne vil forandre noget, er det vigtigt at lægge en plan for hvornår det skal gøres, hvad der skal gøres osv. Så viste Janie os en model, som vi kan hjælpe os med det, ved hjælp af SMART modellen. S = Specifikt, hvilken specifik handling vil du udføre, M = Målbare/Meningsfuldt – hvordan kan du måle du når dit resultat, hvilken betydning af det for dig, A = Ambitiøst/Aktivt, hvorfor er målet vigtig for dig, R = Realistisk, er målet realistisk at nå/opnå, T = Tidsbestemt, det er nemmere at nå målet, hvis der er en bestemt tidsgrænse. F.eks. det skal nås inden for nogle måneder, 1 år, 2 år osv. Så skulle vi selv skrive hvilke ting vi gerne vil forandre, hvordan vi vil arbejde med det og bruge SMART modellen til, at få styr på det. I starten havde jeg rigtig svært ved, at finde ud af hvad jeg gerne vil forandre og hvordan det skal gøres. Det er lidt svært at sætte fremtidige planer ind i et skema og bruge SMART modellen. Men til sidst lykkedes det og det er alligevel dejligt og overskueligt at stille det op på den måde. Så tror jeg også det er lidt nemmere at få det gjort, når det er, står i et skema hvor der også er en tidsgrænse. Så det bliver spændende at se, hvordan det hele ser ud om et årstid, men håber min plan vil lykkedes. Jeg vil hvert fald gøre mit bedste for, at det nok skal lykkedes. Da vi alle havde gjort det, var skoledagen slut og vi havde fri.
Det var ikke rigtig pool vejr i dag, så jeg gad ikke lægge mig derned og tage sol. I stedet valgte jeg at gå op på værelset og fik ordnet nogle ting fra min to do liste. Jeg fik ordnet mit budget og da det hele er ved at være ved vejs ende, er det rart nok at se hvor mange penge der er blevet brugt. Det var lidt overraskende at se, men samtidig er det gået nogenlunde som jeg havde planlagt, så det kan ikke være bedre. Derefter begyndte jeg at lægge neglelak på fingrene og skrev dagbog i mens. Både Sissel og jeg kunne ikke overskue så meget andet, end at være på værelset og slappe af indtil vi skulle mødes med resten af holdet nede i lobbyen kl. 16.30. Så indtil da fik vi ordnet nogle forskellige ting, slappet af og det var rigtig dejligt. Kl. 16.30 skulle vi som sagt mødes med resten af holdet nede i lobbyen, da vi alle skulle spille rundbold sammen. Det er længe siden sidst og da vi snart skal hjem, synes vi det kunne være hyggeligt at gøre det en sidste gang. Alle der var interesseret i at spille rundbold, mødtes nede i lobbyen og det var alligevel størstedelen der mødte op. Så gik vi ned i parken hvor vi plejer at spille rundbold og selvom det er en lang gåtur derned, gik tiden alligevel hurtig da man fik snakket lidt. Jeg fik også snakket lidt med Lise og det var rigtig dejligt, da jeg ellers ikke snakker så meget med hende. Da vi nåede ned i parken var det blevet rigtig varmt, men vi spillede alligevel. Vi fik hurtigt lavet nogle hold og spillede indtil et af holdene havde fået 30 point. Desværre vandt mit hold ikke denne gang, men vi havde det alle sjovt og hyggeligt med hinanden. Efter 1 times tid var kampen slut også spredtes vi til alle vinde, men de fleste gik hjem til hotellet. Jeg fulgtes med Mille, Lisbeth, Sissel, Cecilie og Katrine R. Vi valgte at gå langs stranden hjem og det var rigtig dejligt. Det var flot at kigge ud over vandet og der var stadig mange som surfede derude eller prøvede i hvert fald på det. Da vi kom tilbage til hotellet, gik Sissel og jeg ind på værelset og mens Sissel gik i bad, vaskede jeg op og begyndte jeg at lave mad. Det er ikke så inspirerende mad vi for disse dage når vi selv skal lave det, da vi skal prøve at spise det meste op inden vi skal hjem. Men det handler heldigvis ikke om så mange dage, så det går nok. I dag stod menuen på spagetti, men tomatsauce med kyllingestykker og majs.  Men s Sissel lavede det sidste færdig tog jeg et hurtigt bad også var vi klar til at spise. Vi spiste alene i dag, da vi ikke rigtig kunne overskue så meget andet, men det var også hyggeligt.
Da vi havde spist og sundet os lidt, gik Sissel i gang med opvasken, mens jeg fik syet min kuffert. Der var et enkelt sted hvor den var gået op i syningen, så jeg måtte hellere lige sy den sammen, inden den bliver fyldt op med alle mulige ting. Det tog ikke så lang tid at sy det, så nu er den klar til hjemrejsen om en ugens tid. Kl. 19.30 mødtes vi med Mille og Cecilie også gennemgik vi lige vores sang til i morgen, så efter om der skulle ændres noget, sang den igennem én gang, fik den overført til min harddisk også er vi klar til det går løs i morgen. Det tog ikke så lang tid, så vi var allerede færdig efter 15 min. Så smuttede Mille og jeg ned i lobbyen, da vi begge skulle hæve lidt kontanter. Vi hævede ikke så meget, da vi snart skal hjem, men hævede så vi bare har lidt kontanter til de næste par dage. Derefter gik jeg i Food Pantry, da jeg manglede en læbepomade og købte også lidt slik. Så skrev jeg dagbog færdig, fik tjekket lidt facebook og lagt nyt ind på min blog indtil vi gik tidligt i seng, da vi har en lang og spændende dag foran os i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar