onsdag den 6. juni 2012

Sidste dag med undervisning - Gallaaften

D. 31.05.12

I dag vågnede jeg første gang, da vækkeuret ringede kl. 06.00 fordi Sissel skulle ud at løbe og da hun har smidt sit mobil væk, bruger vi mobil til vækkeur. Så da vækkeuret ringede og hun løb en tur, vendte jeg mig op på den anden side og sov videre med god samvittighed, da jeg havde mulighed for at sove lidt længere. Da vækkeuret ringede anden gang, vidste jeg det var tid til at stå op og stod op med det samme selvom jeg stadig var træt. Da det er vores sidste undervisningsdag med personlig udvikling og kommunikation, havde vi aftalt at spise morgenmad i klassen kl. 08.00. Så jeg stod op, pakkede mine ting, gjorde morgenmaden klar som bestod af yoghurt og en sandwich og så var jeg klar. Vi havde alle ventet med st spise morgenmad til nu, fordi vi netop skulle spise sammen og nogle skulle endda ud og købe lidt lækkert morgenmad. Så sad vi i klassen og spise sammen og selvom nogle var hurtigere færdige en andre og vi ikke sad særlig socialt i forhold til hinanden, så var det hyggeligt nok at vi gjorde det på den måde. Så sad vi længe og snakkede mens vi spiste og snakkede videre indtil alle var færdige. Janie havde som sådan ikke rigtig forberedt så meget undervisning til i dag, da det netop var sidste dag vi havde undervisning sammen. Men hun have alligevel nogle ting vi skulle lave og det var at vi skulle snakke om, hvad vi havde fået ud af undervisningen de sidste 3 uger, om vi havde udviklet os eller mærket forandringer på en anden måde. I starten var det lidt svært for mig, at skulle sætte ord på det selvom jeg godt vidste at jeg har udviklet mig, men det var bare svært at sætte ord på og sige hvordan.
Vi blev inddelt i nogle små grupper, hvor vi skulle fortælle hinanden hvordan vi selv har oplevet det hele og bagefter kunne vi snakke videre om det med hinanden i gruppen. Jeg kom i gruppe med Louise, Ditte og Katrine Fjeldsted. Det var dejligt, da jeg ellers ikke snakker så meget med dem eller har arbejdet så meget i grupper med dem før. Så det var dejligt og vi havde det hyggeligt sammen. Vi fortalte hinanden hver især hvordan vi har oplevet de sidste 3 uger med dette forløb og mens de andre fortalte tænkte jeg over det og over hvordan jeg skulle formulere mig. Fordi jeg ved godt personligt hvordan jeg har udviklet mig og føler det er nemt nok at mærke på mig selv. Men de andre i gruppen kender mig jo ikke så godt til, at se med det samme kan se og mærke det. Så selvom det var svært at sætte ord på, fik jeg alligevel formuleret mig og det var dejligt at fortælle det til de andre, med mine egne ord og om hvordan jeg selv har opfattet det. Jeg har f.eks. udviklet med ved at blive mere selvstændig, mere moden, har fået ny energi og er klar til at komme hjem. Jeg ser mere positivt på tingene og føler jeg har et bedre overblik over tingene. Jeg har lært rigtig meget om mig selv og andre, lært hvordan man skal tackle svære situationer. Fået en masse ny erfaring og redskaber som jeg tager med hjem og kan bruge senere hen. Jeg har lært at værdsætte mig selv noget mere, værdsætte de egenskaber og værdier jeg har. Værdsætte de mennesker jeg har omkring og at jeg ikke altid skal tage ting for givet, men kæmpe for at bevare det. Generelt har jeg fået meget ud af undervisningen og føler mig på mange måder som en bedre eller ny person på den gode måde. Det er kun personlighedsmæssigt jeg har udviklet mig, men til den gode side.
Derefter skulle vi samles i klassen igen og så skulle vi hver især lave en evaluering over hele undervisningsforløbet. Hvordan har det været, hvordan var undervisningen – emnerne/ undervisningsformen, hvordan var Janie som underviser. Hvilke emner fik jeg mest ud af, hvad var god og skidt osv. Det er kun en evaluering til Janie og ikke til DSC. Hun vil gerne have en evaluering til dig selv, da hun ikke rigtig modtager nogle fra DSC som sådan. Så vi brugte lang tid på at evaluere det hele og nogle blev selvfølgelig hurtig færdige end andre, så vi sad bare og snakkede mens vi ventede på de sidste.  Så selvom der gik meget tid med at vente, så var det hyggeligt nok at vi havde en afslappet dag. Da vi alle var færdige med at skrive vores evaluering til Janie, skulle vi igen ud i vores grupper fra før og lave en ny øvelse. Vi skulle hver i sær i gruppen finde på 3 historier til at fortælle de andre i gruppen og 1 af dem skulle være sand. Så uden at de andre vidste hvilken en det var, så skulle de gætte hvilken historie der var sand. Katrine Fjeldsted startede og hun var god til at finde nogle historie og vi gættede alle tre på den rigtige. Vi andre 3 havde lidt svært ved at komme på nogle historie og især når vi skulle lyve omkring 2 af dem. Jeg er personlig ikke så god til at lyve og når jeg skal digte en historie, går det nogle gange galt. Men jeg prøvede alligevel at komme på nogle og i mens jeg tænkte kom Janie hen til os for, at se hvordan det gik. Så kom vi til at snakke med hende om alt muligt andet og om hendes arbejde. Hun har gang i mange ting, så det var rigtig spændende at hører om og det brugte vi lang tid på at snakke om indtil det var tid til at komme videre. Da alle de andre i de resterende grupper havde fortalt historie til hinanden, var det tid til at vi igen skulle mødes på klassen.


Afslappet dag, med social rundkreds
og historie fortælling
Denne gang skulle vi sidde i en social rundkreds også var det én person fra hver gruppe, som skulle fortælle sine 3 historier også skulle resten af klassen gætte hvilken en der var rigtig. Det brugte vi lidt tid på, da alle grupperne skulle igennem og derefter hyggesnakkede vi lidt på hele klassen. Så spurgte Janie om nogle råd til, hvordan hun skal gøre for at komme i kontakt med flere unge omkring det med at undervise i personlig udvikling, så hun også kunne hører hvad vi synes om det. Der var lidt delte meninger, men vi synes helt klart hun skal arbejde med at komme tættere på unge med hensyn til uddannelsesafklaring, da vi er mange som har haft glæde af at blive afklaret ved at blive undervist af Janie og da mange unge har samme problem som os. Så vi kunne give hende noget feedback og råd til hvordan vi tror det skulle være for, at det bedre bliver forstået af unge, da der måske er mange som ser lidt skeptisk på selve det med personlig udvikling og kommunikation. Det gjorde vi også selv, så vi kom med nogle forslag til hvordan det kunne være og gav hende vores fulde opbakning til, hvis hun skulle bruge noget feedback af os senere hen og til st skrive vores oplevelse til hende og på hendes hjemmeside, så andre kan hører vores historie. Det brugte vi ca. 30 min på og det var rigtig hyggeligt. Vi kom med en masse gode ting til Janie og mange af tingene tager hun til overvejelse. Så det kunne hun godt bruge og var glad for at hører vores meninger og at vi ville hjælpe hende.

Roomie billede -
Sissel og jeg klar til galla
Selvom der var 1,5 time tilbage af den skoledag vi plejer at have, var der ikke mere på programmet. Så da vi var færdig med at snakke sammen fælles på klassen, fik vi fri og det var dejligt. Selvom det havde været en afslappende dag i skole, så var jeg træt og kunne ikke rigtig overskue mere. Så det var lige det rette tidspunkt, at vi fik fri og det kunne ikke være bedre. Derefter gik jeg med det samme op på værelset, varmede lidt rester fra i går til frokost, spiste det mens jeg slappede af og så lidt tv. Så skulle jeg i bad og gøre mig til pæn til i aften. Så det tog lidt længere tid i dag, da der skulle ordnes nogle forskellige ting inden jeg gik i bad. Bagefter begyndte jeg at skrive dagbog fra i dag indtil nu og da jeg var færdig med det, valgte Sissel og jeg at sove lidt, da vi begge var trætte. Omkring kl. 15.00 begyndte vi allerede at gøre os klar til vores galla aften i aften. Vi skule gøre os klar sammen med Mille, Cecilie og Lisbeth inde på vores værelse, så pigerne kom indtil os kl. 15.30. Vi havde snakket om, at det kunne være super hyggeligt at gøre os klar sammen, hører højt musik, hygge os mens vi gjorde os klar og hjælpe hinanden med at gøre os fine sammen. Vi valgte også at købe en flaske hvidvin og lidt andet sprut, som vi kunne gå og hygge os med mens vi gjorde os klar og indtil vi skulle mødes med de andre kl. 18.00. Da jeg er den eneste af os 5 der er 21 år, var det kun mig der kunne købe vores sprut, men heldigvis gik Cecilie med ned i Food Pantry og sammen fandt vi noget alkohol vi ville prøve. Jeg fik købt det hele uden nogle problemer også var vi klar til at gøre os klar sammen og komme lidt i feststemning. Det var super hyggeligt og lidt ligesom en forfest hjemme i Danmark inden man tager i byen. Vi drak ikke så meget, da vi skulle mødes med de andre og da det ikke var drukfest overhovedet. Men vi fik lidt at drikke og det var rigtig dejligt. Vi gik og hyggede os med at gøre os klar sammen, havde det rigtig sjovt og var spændte på hvordan hele aftenen vil forløbe og hvordan de andre vil tage i mod vores sang. Vi var helt oppe at kører og glædet os meget til hele aftenen. . Så tog vi elevatoren ned til etagen M, hvor vi skulle mødes i vores klasselokale kl. 18.00.

Bordopdækningen til galla,
 her skulle jeg sidde
Festudvalget havde brugt meget af dagen på, at pynte lokalet op og de havde også gjort det rigtig flot. Der var pyntet op med lyserøde, pink og lilla balloner over det hele, der var en lyserød løber og da vi kom, skulle vi trække en seddel fra en bakke og på den måde finde ud af hvor vi skulle sidde henne og hvem vi skulle sidde sammen med. Jeg trak Brad Pitt og så skulle jeg finde noget der passede sammen med ham og det var selvfølgelig Angelina Jolia, så det stod der på min plads. Da vi kom ind i lokalet, skulle vi have taget billeder på den røde løber også havde de lavet en port af blomster, som vi skulle stille os under og få taget nogle gode billeder, selvfølgelig skulle vi også have taget et fællesbillede. Der var rigtig godt styr på det hele og vi fik også velkomstdrink. Da alle efter noget tid havde fundet deres pladser, satte vi os ned og så kunne aftenens program begynde. Jeg kom til at sidde ved siden af Camilla Wilby på den ene side, ingen på den anden, men Mille sad overfor mig, og ved siden af Mille sad Katrine Rørby. Så det var rigtig hyggeligt at vi 4 kom til at sidde sammen. Katrine Fjeldsted og Marie var aftenens værter, så de startede med at byde os alle velkommen, fortælle aftenens program og derefter gav de ordet videre til Jacob.
Fællesbillede - vi mangler bare
lige drengene
Jacob havde lavet et diasshow, hvor han fortalte lidt om sig selv, hvordan det hele havde været sammen med os de sidste 3 måneder og hvilket indtryk vi havde gjort på ham. Han fortalte en rørende, men også sjov tale og det var rigtig dejligt. Vi fik lidt flere private ting at vide af ham, men samtidig fortalte han bla. også at vi var blevet en ny familie for ham. Det var selvfølgelig rigtig dejligt at hører. Da han var færdig med hans tale, skulle vi i gang med det næste punkt og det var, at Jacob skulle i den ”varme” stol ligesom vi alle havde prøvet det i personlig udvikling og kommunikation med Janie. Det forløb sig sådan, at vi hver især skulle skrive et/flere ord som beskriver ham og så skulle vi gå op og sætte det på ham. Så læste Katrine og Marie ordene op højt for os alle også gav de alle sedlerne til Jacob, så han altid kan læse dem igen senere hen. Bagefter fik han overrakt nogle gave vi havde købt til ham. Han fik nogle supermands natbukser og en damestråhat som han gerne vil have til en stor klæd -ud -tøjkasse han har hjemme. Det var selvfølgelig nogle lidt spøjse gaver, men det var lige Jacob at ønske sig sådan noget, så det skulle han selvfølgelig have. Han blev rigtig glad for begge dele og valgte at tage det på med det samme. Derefter skulle vi spise og aftenens menu bestod af Ceaser salad med kylling og med brød og dressing, pasta med kødsauce og Chicken Alfredo. Det var rigtig dejligt og smagte godt, men personlig havde jeg håbet på lidt andet, da vi tit får det når vi selv skal lave mad. Men det smagte godt, der var masser af det g da det var en buffet var det også nemt at tage lidt forskelligt. Jeg kunne desværre ikke spise så meget af det, så jeg tog kun en portion, men det var også helt fint for mig.

Vinderne af aftenens nominerineger
Da vi var færdige med hovedretten, var det blevet tid til lidt underholdning og det var nu vi skulle synge vores sang. Katrine og Marie præsenterede alle os der havde lavet sangen, så vi skulle op og stå foran de andre, mens vi præsenterede sangen og forklarede lidt om den. Vi var lidt spændte på hvordan de andre ville reagere, men håbede selvfølgelig de vil synes at den var god. Heldigvis blev den godt modtaget af de andre og de havde det sjovt undervejs mens vi sang den, så det var rigtig dejligt. Det gik, fik med at alle skulle op at stå ind i mellem og de fleste kendte melodien, så vi havde det alle sjovt med at synge den. Vi havde kaldt sangen Verdens Bedste Sang og da vi var færdige med at synge den, syntes de andre heldigvis det samme og syntes det var et godt initiativ vi havde taget. Det var rigtig dejligt at de tog så godt i mod den og det ender nok med, at vi kommer til at synge den igen. Næste indslag var Mia der havde lavet en lille leg, hvor Ditte og Camilla Wilby skulle uden for døren og de vidste ikke på forhånd hvad opgave gik ud på. Så skulle de stå med ryggen til hinanden, havde en flaske mellem hinanden og uden at bruge hænderne, skulle de vender sig om så de havde fronten mod hinanden, samtidig at de stadig havde flasken mellem hinanden. Sådan fik de legen at vide, mens vi fik lidt mere at vide da de stod ude for døren. Vi fik at vide, at det var dét opgaven gik ud på, men alt hvad de sagde skulle vi huske og tænke som om, at det var deres allerførste gang i seng sammen med én. Det vidste de ikke på forhånd, så da de først begyndte på opgave og sagde alt muligt, var vi andre flade af grin da det kunne forståes på en anden måde. Da de havde prøvet at vende sig om nogle gange med flasken mellem sig, lykkedes det til sidst og vi andre grinte stadig meget af dem. Til sidst fik de den rigtige historie at vide, vi fortalte hvilken ord/sætninger de sagde undervejs og så var de også selv flade af grin. Det var rigtig sjovt og et godt indslag fra Mia. Det er helt sikkert en leg jeg vil prøve igen. Derefter var det blevet tid til desserten, som bestod af en chokoladekage fra Cheesecake Factory. Vi fik et stort stykke hver og den lagde hurtig en god bund, så jeg kunne desværre ikke spise så meget af den, Men den smagte rigtig dejligt. Da vi var færdige med at spise desserten, var det blevet tid til endnu et indslag og det var fra Camilla Lykke og Mille. De havde stået for alle nomineringerne, indsamlet alle vores stemmer, talt dem samme og lavet diplom til vinderne. Der var mange nomineringer og alle blev nævnt på et tidspunkt og der var 21 vindere ud af 23 nomineringer, så der var nogle få som vandt 2 nomineringer. Jeg blev nomineret til holdets flotteste øjne, men vandt desværre ikke selvom det var et tæt løb. Sissel og jeg blev også nomineret til holdets værelse, men vandt den desværre heller ikke. Det var ærgerligt vi ikke lige vandt, men så blev vi enige om at hvis der var en nominering for holdets mest ryddeligt værelse, så ville Sissel og jeg helt sikkert vinde.


Alle de dejlige piger jeg var
i aktivitetsudvalg med
Efter alle kåringerne var det blevet tid til aftenens sidste og nok mest rørende indslag. Sabine havde valgt at holde en tale til Janie og havde lidt svært ved det, da hun meget nemt bliver rørt. Hun havde fået en masse ud af undervisningen af Janie og var blevet meget rørt over det hele, så det valgte hun at fortælle Janie. Hun havde besluttet sig for, at hun ikke ville græde, men så snart hun så Janie i øjnene og fortalte det hele, begyndte hun også selv at græde. Det endte med at hun satte sig ned bag talerstolen og talte til Janie uden at se hende i øjnene. Vi andre blev selvfølgelig også lidt berørt af det og synes det var sødt hun gjorde det på den måde. Det endte også med at Janie satte sig hen til hende, så sad de overfor hinanden mens vi andre ikke kunne se dem og så gik det bedre for Sabine at fortælle det hun gerne ville. Det var rigtig flot at hende at hun gjorde det og hun talte på hele holdtes vegne og det blev Janie selvfølgelig glad for. Så fik hun også en gave vi havde købt til hende, som var nogle smykker herfra Hawaii og så holdte hun også en lille tale. Hun sagde bla. tak for gaven, for de rosende ord Sabine kom med og ikke mindst for de sidste 3 uger vi har haft sammen. Vi havde været nogle rigtig gode elever og hun var rigtig glad for at have mødt os. Efter nogle rørende minutter, var aftenens program ved at være slut, men inden dag havde vi mulighed for at spise vores dessert færdig, så havde festudvalget lagt nogle sedler frem med hvert vores navn på hver sin seddel og deres ide med det var, at vi kunne skrive en lille hilsen til hinanden, så vi alle hver især kan tage vores seddel med alle hilsnerne med hjem og læse den ind i mellem, når vi savner hinanden. Det var en rigtig god ide og med det samme gik vi alle i gang med at skrive en lille hilsen til hinanden. Da vi alle ikke kunne være der på én gang, er der heldigvis også mulighed for at gøre det de næste par dage og på vores flyvetur hjem til Danmark. Jeg nåede kun at skrive nogle stykker, så resten må jeg lige få gjort inden vi rejser. Da kl. var 21.30 havde vi ikke mulighed for at have lokalet mere end en halv time mere, så vi begyndte på en fællesoprydning. Alle tog fat og hjalp til med at rydde op, så på ingen tid var det hele ryddet op og det var rigtig dejligt. Selv Jacob var overrasket over at vi alle var så gode til at hjælpe til, da det for det meste plejer at være ham alene der rydder op efter en fest. Så det var dejligt at vise ham, vi alle gerne hjælper til så vi hurtig kan blive færdige. Da lokalet var ryddet op og der ikke var mere på programmet, var en rigtig hyggelig, sjov og dejlig gallaaften slut og så spredtes vi alle ud på vores værelser.

Da vi kom op på værelset var der lidt fra ”forfesten” som skulle ryddes op, men igen så var pigerne heldigvis med til at rydde det hele op og det var rigtig dejligt. Så sad Mille, Lisbeth, Katrine og Cecilie inde hos os i noget tid, mens vi snakkede og jeg vidste de mange billeder jeg fik taget i løbet af aftenen. Da Cecilie og Katrine gik ind til sig selv, begyndte Sissel og jeg at gøre os sengeklar, da vi var trætte og det var blevet sent, mens vi snakkede videre med Lisbeth og Mille. Lidt efter gik de begge ind til Mille for at hygge og snakke lidt videre, mens Sissel og jeg begge gik i seng. Jeg var meget træt på det tidspunkt, men samtidig kunne jeg ikke falde i søvn. Mit hoved var fyldt med alt det vi havde oplevet hele dagen og ikke mindst i aften. Jeg havde svært ved at slappe af og slippe det hele, men efter en times tid faldt jeg heldigvis i søvn og på det tidspunkt var det også blevet mere end tiltrængt og sent, så det var dejligt da jeg endelig faldt i søvn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar