fredag den 4. maj 2012

Sidste uge på University of Hawaii Manoa og fællesmøde om aftenen

D. 30.04.12
I denne uge, er det den sidste uge vi har engelsk på universitetet og det er lidt underligt at tænke på. Tiden er gået rigtig hurtigt og det føles som om vi lige er startet i skole. Men vi har graduation på torsdag og så har vi alle gennemført vores 4 ugers engelsk på universitetet. Det bliver rart nok, at komme i gang med noget andet, men på den anden side bliver det også lidt mærkeligt, at vi ikke skal ud på skolen mere. I dag startede vi med, at fremlægge for hinanden i grupper. Sidste uge skulle vi research lidt omkring de forskellige øer, som danner paradis området Hawaii. Vi blev inddelt i grupper og så fik vi et bestemt område, som vi skulle research omkring også skulle vi fortælle de andre om det. Jeg var i gruppe med Camilla og Mille og vores fremlægning gik heldigvis godt. Da de andre fremlagde, skulle vi andre sidde og tage lidt notater, så vi havde informationerne når vi skal ud besøge øerne på egen hånd. Selvom mange af os allerede har planlagt hvor vi skal hen og hvad vi skal se, var det meget rart at hører om de forskellige ting, de andre i klassen havde undersøgt. Så fik vi også lidt flere ideer omkring, hvad man kan se og hvilke ting man bare skal se, når man er afsted.
Bagefter vores fremlæggelser, begyndte vi også småt, at snakke om vores graduation på torsdag. De går meget op i graduation og sådan noget herover og selvom vi ikke har gået på skolen mere end 4 uger, skal vi ikke snydes for det alligevel. Så vi begyndte at planlægge lidt hvad der skal ske. Vi skal lave en memorybook for klassen, som minder lidt om en blåbog, men hvor det kun skal handle om vores klasse. Vi fik 30 min. til at skrive alt det der faldt os ind og jeg synes det var lidt svært at komme på noget, da vi ikke rigtig havde så meget tid til det. Jeg kan bedre komme på ting, når jeg ikke skal gøre det på kommando og indenfor en bestemt tid. Så jeg fik skrevet nogle stikord og besluttede mig for, at lave videre på de når jeg fik fri. Det er også sådan at til vores graduation er der to elever, som skal holde en tale og vi skulle alle skrive en tale til i morgen, så skulle vi læse vores tale op for hinanden og derefter skal vi så stemme om, hvem hvilken tale der er bedst og så skal personen holde tale foran alle til vores graduation. Igen fik vi lidt tid til at starte på det, men jeg synes det var rigtig svært lige at komme på noget og havde svært ved at koncentrere mig om det, så jeg startede lidt på det og valgte også at lave resten af det senere på dagen. Jeg har ikke så meget lyst til, at holde en tale foran de andre, da det er lidt grænseoverskridende og især når det skal foregå på engelsk. Men på den anden side kan det være en rigtig god udfordring og øvelse, at snakke foran en stor forsamling og samtidig øve sit engelsk på den måde. Det er jo netop dét, det har handlet om de sidste 4 uger, så det kunne på en måde være fedt at prøve. Emily gav og nogle gode ideer til, hvordan vi både kunne skrive vores tale, men også hvad vi kunne skrive i vores momorybook.
Da vi havde haft tid til, at starte på de forskellige ting til vores graduation, skulle vi videre i programmet. Vi skulle se en lille dokumentar omkring de forskellige blomster som vokser på Hawaii og derefter fik vi et stykke papir, hvor mange af blomsterne stod på hawaiiansk og så skulle vi beskrive hvad ordrerne betyder. Det var lidt svært, da vi ikke rigtig vidste hvad ordrerne betyder, men Lene som jeg var i gruppe med, vi prøvede os frem og bagefter skulle vi gennemgå det fælles i klassen.  Det er spændende nok at få opgaver på den måde, men samtidig virker det også lidt underligt, da vi ikke kan bruge det til så meget. Selvfølgelig lærer vi de forskellige ord på hawaiiansk, men at skulle fortælle hvad de betyder, er ikke altid lige nemt. Men det er rart nok med lidt udfordring en gang i mellem. Det var meningen, at jeg skulle fremlægge mit danske ord for Emily i dag, men i dag løb tiden fra os, så det nåede vi slet ikke. Jeg havde ellers forberedt mig på at fremlægge i dag, men så skal jeg bare gøre det i morgen i stedet for og det er også fint nok.

Efter skole tog Sissel og jeg, sammen med nogle af de andre piger ud i Walmart for at handle lidt ind. På fredag har vi friuge og så skal vi rejse ud til to af de andre øer, som sammen danner Hawaii. Så vi var meget omhyggelige med, at købe ting som kan holde sig til vi kommer hjem og købte kun nogle få ting, som vi skal nå at spise de næste par dage. Vi var rimelig hurtige til, at finde de ting vi skulle bruge og kom heldigvis hurtigt igennem kassen. Det blev ikke så dyrt denne gang og det var rigtig dejligt. Så fulgtes vi med Mille, Louise og Cecilie hjem og så tog vi for første gang bussen hjem fra Walmart. Vi plejer at handle så meget ind, at vi bliver nødt til at tage en taxa hjem. Men denne gang havde vi ikke så meget, så det var dejligt at vi for en gangs skyld kunne tage bussen.
Da jeg kom hjem fra skole, var der mange af de andre piger, som lagde sig ned til poolen for at slappe lidt af og få noget sol. Jeg havde en masse jeg skulle ordne, så kunne slet ikke overskue at ligge dernede før, jeg havde fået styr på det hele. Så jeg valgte at blive på værelset og lave lektier. Det var meget rart, at sidde på værelset i fred og ro og få lave lektier. Jeg kunne meget bedre koncentrere mig, når jeg sad for mig selv og hørte musik. Det var virkelig dejligt. Jeg fik skrevet min tale og brugte lang tid på den, men da jeg blev færdig med den, var jeg ikke tilfreds med mit resultat. Selvom jeg ikke havde så meget lyst til, at holde talen foran alle de andre på torsdag, ville jeg gerne gøre noget ud af det alligevel og derfor blive lidt bedre til mit engelsk. Så jeg gav mig god tid til, at skrive det hele ned på dansk først, da jeg har nemmest ved at formulere mig på den rigtige måde og derefter oversætter jeg det til dansk. Det er dobbeltarbejde i sidste ende, men lige nu er det bare den bedste løsning for mig, så jeg forhåbentlig bliver bedre til engelsk. Så selvom jeg havde brugt lang tid på den første tale, valgte jeg at droppe den og lave endnu. Jeg havde ikke lyst til, at afleverede noget jeg ikke var tilfreds med, så min stædighed og perfektionist kom op i mig og så måtte jeg starte forfra. Selvom det var lidt træls at jeg skulle starte forfra, kunne det betale sig da jeg endte med, at blive godt tilfreds med den sidste tale. Jeg synes selv det var rigtig godt og håbede lidt på at de andre også synes det, så de ville vælge min tale til på torsdag.
Da jeg endelig var færdig med min tale og var godt tilfreds med resultatet, kom Sissel op på værelset og undrede sig over, at jeg kun lige var blevet færdig med min tale. Jeg begyndte på det lige efter skole, da hun gik ned til poolen og tre timer efter, var jeg kun lige blevet færdig. Synes også selv det var lang tid at bruge på den, men nogle gange bliver man bare nødt til at gøre sådan noget og det tager også lidt længere tid for mig, at lave engelsk lektier end hvis det var danske. Men det var den bedste måde jeg kunne gøre det på og endte jo også med at blive tilfreds med det hele. Så da jeg var færdig med talen, kunne jeg gå i gang med at skrive min side til memorybook. Jeg havde også lidt svært ved, at finde ud af hvad jeg skulle skrive. Men så satte jeg mig ude på vores altan, hvor der var frisk luft og samtidig lunt, selvom det var sidst på eftermiddagen. Det var lidt svært at komme i gang, men efter noget tid fik jeg skrevet nogle ting ned og det blev det færdige resultat.

Så skulle vi i gang med at lave aftensmad og dagens menu stod på både ris med nuggets og forårsruller. Da vi skulle stege forårsrullerne på panden, gik de i stykker fordi panden er rigtig dårlig og så endte det med, at det hele blev til en masse småstykker på panden. Men det var spiseligt og så spiste vi begge dele. Da vi ikke havde fået købt nogle grøntsager, blev det en lidt kedelig aftensmad uden nogen form for grøntsager. Men det smagte fint nok alligevel. Så sad Sissel og jeg og spiste alene, mens vi så tv. Det var stille og roligt, men hyggeligt nok. Så nåede vi lige at vaske op, inden vi begge skulle ud af døren kl. 19.30. Sissel skulle til elevrepræsentant møde med Marie og Jacob, mens jeg skulle til møde med aktivitetsgruppen.  Der var ikke så meget nyt vi skulle snakke om, andet end vi lige skulle have styr på nogle sidste aktiviteter både inden og efter friugen. Men vi var hurtige færdige, så vi sad bare og snakkede om meget andet det sidste stykke tid inden vi skulle mødes med de andre kl. 20.00. Vi holder altid mandags møde kl. 20.00 og der fortæller Jacob nogle forskellige informationer han har også har vi også mulighed for, at sige nogle ting hvis vi har brug for det. Mødet handlede mest om vores graduation på torsdag og vores friuge i næste uge. Jacob havde nogle forskellige informationer om begge dele, som vi skulle have at vide og derefter fortalte Elisabeth nogle ting til de andre, fra aktivitetsgruppen og efter ca. 30 min. var fællesmødet færdigt.
Efter mødet  smuttede jeg op på værelset og gjorde mig klar til at skype med Daniel kl. 21.00. Selvom vi lige havde skypet sammen i går, var det rigtig dejligt at vi gjorde det igen i dag. Jeg viste ham min graduation hue og så skulle jeg fortælle ham hvilken øer jeg skal besøge i næste uge. Imens sad han og så det på et kort over øerne, som jeg havde givet ham inden jeg tog afsted. Han fulgte også mere med i hvad jeg laver, end jeg lige var klar over, men det er selvfølgelig rigtig dejligt. Da vi var færdige med at skype, var det meningen at jeg ville have skrevet dagbog, men det kunne jeg bare slet ikke overskue. Jeg havde fået nok af at skrive hele dagen og jeg valgte at vente med det til i morgen. I stedet valgte jeg, at tjekke nogle forskellige ting på facebook, min blog og mail og gjorde jeg mig klar til at komme i seng. Sissel faldte hurtigt i søvn, mens jeg lå og læste lidt i min bog. Selvom jeg kunne blive ved med at læse i et stykke tid, besluttede jeg i stedet at lægge mig til at sove, da jeg vidste jeg ellers ville have svært ved at komme op i morgen. Så det endte med, at jeg ikke kom alt for sent i seng.

1 kommentar:

  1. Jeg tager selv et smut til hawaii gennem http://www.usatours.dk/destinationer/hawaii/. Det bliver en stor oplevelse

    SvarSlet