onsdag den 16. maj 2012

Skolestart med personlig udvilking og kommunikation

D. 14.05.12
Efter nogle dejlige uger på universitet med engelsk undervisningen og en dejlige friuge, var det tid til at have en anderledes undervisning end vi lige har været vant til. I dag skulle vi nemlig starte det nye fag som er kommet på denne tur og det er Personlig udvikling og Kommunikation. Vi bliver undervist af en dansk coach som hedder Janie og hun ankom til Honolulu i fredags og bor på samme hotel som os. Hun håbede på at vi kunne være på universitet, men da vi ikke kunne få lov til det, kunne vi heldigvis være i et har hotellets konferencerum og det var lækkert fordi så skal vi ikke så langt hver morgen. Vi skulle først møde kl. 08.00 og da vi kun skal nogle få etager ned til konferencerummet, kunne vi sove lidt længere. Vi vågnede alligevel kl. 07.00 og kunne ikke sove mere da vi var udhvilet. Så stod vi op, spiste havregrød mens vi læste i vores bøger, smurte en madpakke, gjorde os klar, pakkede vores ting og gik ud af døren lidt i 8. Da vi kom ned til konferencerummet og mødtes med Janie og efterfølgende resten af holdet, var vi alle lidt spændte på hvad der skulle ske. Men vi blev modtaget med godt humør og venligt smil af Janie og det var rigtig dejligt. På hvert bord lå der et lille kladdehæfte og en kuglepen, så det føltes lidt ligesom førsteskole dag i 1. klasse, men det var rigtig hyggeligt. Janie startede med at snakke lidt om, hvad der kommer til at ske gennem hele forløbet, hvilke ting vi skal igennem, forskellige regler til timerne og at det nogle gange godt kan komme til at virke lidt grænseoverskridende. Men selvom vi var spændte på det hele, glædet de fleste af os til at finde ud af, hvad der hele er for noget.
I løbet af de 5 timer vi havde med Janie i dag, skulle vi bla. lave nogle øvelser i grupper, og nogle selvstændige øvelser. Èn af de ting vi startede med at lave, var at vi skulle præsentere hinanden for hinanden, men denne gang gør det på en speciel måde. Vi blev inddelt i grupper to og to, så skulle vi gøre tre ting: 1. Fortælle to nye ting om os selv, som resten af holdet ikke vidste i forvejen, 2. at fortælle vores drømme og 3. fortælle hvem vi er. Jeg var i gruppe med Rasmus og det var meget fedt, da vi ellers ikke snakker så meget sammen. Så lærte vi hinanden lidt bedre at kende og det var dejligt. Da vi alle i klassen havde fortalt disse ting til vores holdkammerat, skulle vi så fortælle det til hele klassen, så vi alle lærte nye ting af hinanden. Jeg skulle fortælle om Rasmus og han skulle fortælle om mig. Sådan skiftes det mellem og alle og det var en rigtig god øvelse i at lærer hinanden bedre at kende. Så fik Janie også et indblik i, hvad hun skal arbejde med os hver enkel af os og det var rigtig dejligt. Den næste opgave vi skulle i gang med, var en individuel opgave. Janie havde lagt en masse små sedler på 3 forskellige borde, hvor der på hver seddel stod et bestemt ord. Det var de samme ord på hvert af de 3 borde og opgave gik ud på, at ud fra de ord på bordene, så skulle vi finde 4 ord der beskriver os selv. Det var en lidt svær opgave, fordi man skal sætte ord på sig selv og ud fra nogle bestemte ord. Men jeg valgte beslutsom, systematisk, tillidsfuld og utålmodig. Da vi havde valgt de 4 ord, skulle vi nogle små grupper, hvor vi skulle fortælle hinanden om de ord vi havde valgt. Jeg kom i gruppe med Cecilie, Sissel og Maiken, da vi havde fortalt vores ord til hinanden, snakkede vi lidt om det også skulle vi skrive vores egne forventninger til dette forløb.
Da alle var færdige med at snakke om deres 4 ord og skrevet deres forventninger ned, skulle vi i gang med næste øvelse som var gruppearbejde. Vi skulle sammen i vores grupper fra før og så skulle vi finde 4 ord for klassen værdier. 2 gang skulle vi være 8 i en gruppe, hvor vi i fællesskab skulle finde klassens værdier ud fra de 4 ord hver gruppe havde valgt. 3. gang skulle vi være 12 i en gruppe og til sidst var klassen delt op i 2 store grupper og så skulle vi alle i fællesskab finde klassen værdier. Det var noget af en opgave, da vi alle sammen skulle være enige og vi brugte også lang tid på at finde frem til vores 4 ord. Men det blev: oprigtig, holdspiller, entusiastisk og risikovillig. Det er 4 gode ord, som vi skal holde fast i og arbejde videre med. Så havde vi en 20 min. pause, hvor stort set alle gik op på deres værelser for at spise frokost, men Sissel og jeg havde vores madpakke så vi blev tilbage sammen med Cecilie og Janie. Så fik vi også mulighed for at snakke lidt med Janie og det var rigtig dejligt. Hun er en rigtig sød og frisk kvinde på 50 år, som rejser meget rundt og underviser unge fra Dansk Studie Center og har også andre småjobs ved siden af. Da pausen var slut og de andre kom tilbage, skulle vi videre i programmet og nu skulle vi mere lytte end at løse opgaver. Janie snakkede meget om værdier, hvad de betyder for os, hvordan de påvirker os og hvad de definerer for os. Hun sagde mange gode ting, som vi skulle huske på og arbejde med videre hen.  Det var rigtig dejligt.
Så skulle vi igen sætte os selv i centrum og besvare 8 spørgsmål omkring os selv. Det var igen lidt svært og grænseoverskridende at lave sådan nogle ting om sig selv, men samtidig var det også en rigtig god øvelse og dejligt at arbejde med sig selv på den måde. Vi satte os selv i perspektiv på en anden måde end vi lige er vant til og det er noget af en stor opgave for os alle sammen. Men vi overskrider alle sammen nogle grænser, som senere hen styrker os selv og det er rigtig fedt. Som det sidste i dag, skulle vi fortælle til vores siddemand hvad vi vil huske personen for og hvad personen har givet os. Jeg skulle gøre det sammen med Sissel og vi kender efterhånden hinanden rimelig godt og har fuldt hinanden i tykt og tyndt, så for os var det nemt at gøre det og havde forholdsvis det samme at sige om hinanden. Det skulle selvfølgelig være positive ting og selvom jeg har svært ved at tage i mod sådan nogle ting fra andre, så var det alligevel dejligt at hører det fra hende. Som det allersidste inden vi fik fri, skulle vi fortælle vores oplevelse omkring det hele i dag og der var rimelig stor enighed om, at det var grænseoverskridende, spændende, positivt overrasket over alt det vi skulle lave, fed måde at lærer hinanden bedre at kende på de forskellige måder og at vi glæder os til at se hvordan resten af forløbet bliver. Så det hele havde været succesfuldt fra Janie på hendes første dag og det var ret godt gået.
Da vi fik fri gik vi op på værelset, jeg tog lidt at spise, klædte om, pakkede mine strandting, smurte mig ind i solcreme og 30 min. efter skulle jeg mødes med Lisbeth, Mille og Cecilie nede i lobbyen også gik vi ned i strandparken for, at komme lidt væk fra hotellet, slappe af og få noget sol. Det ligger et stykke væk fra hotellet, så det tager lidt tid at gå derned. Men vi havde ikke lyst til at ligge ved poolen og det er også lækkert nede i strandparken, så vi havde besluttet os for at tage derned. Der var også rigtig lækkert dernede og ville være endnu bedre hvis der var skyfri himmel. Men desværre synes vejrguderne ikke at vi skulle have sol i dag, så de valgte at gøre himlen overskyet så der kun kom lidt sol og derfor blev det også lidt koldt. Så vi lå dernede i 1 time og så gad vi ikke mere. Når solen ikke skinner fra en skyfri himmel, føler jeg det er meningslyst at være dernede. Så vi tog bussen hjem til hotellet, Lisbeth og jeg købte en is, mens Mille og Cecilie købte smoothie fra Jamba Juice. Så sad vi alle på en bænk og nød hver vores smoothie og is, men blev hurtig forstyrret af nogle duer, som virkelig var irriterende og meget påtrængende. Den ene af dem fløj lige over mit hoved og kunne mærke det, så blev meget forskrækket og gik væk. Så gik Cecilie og jeg i Food Pantry, købte lidt chokolade og frugt, inden vi gik tilbage til hotellet. Vi så mange af de andre piger ligge ved hotellets pool, men vi havde helt mistet lysten til at tage sol, så vi gik alle ind på hvert sit værelse. Lidt efter kom Sissel ind på værelse, da hun heller ikke gad tage sol mere. Så fik vi lagt alt vores vasketøj sammen, taget alle snorene ned, flyttet de forskellige ting på plads, ryddet op på værelse så der blev lidt mere plads og det var rigtig dejligt. Vi føltes os lidt indelukket og kunne ikke ordentlig være på vores værelse, da tøjet hang til tørre. Så det var befriende at tage det hele væk igen.
Så fik jeg lagt nyt ind på min blog og bugt meget tid på det, da der både skulle findes forskellige gode billeder og lagt dem ind på bloggen. Men jeg hyggede mig med det og læste lidt ind i mellem. Så løb Sissel en tur sammen med Stina, selvom ingen af dem rigtig havde overskud til det. Men afsted kom de og det var godt. Så bøvlede jeg videre med min blog og billeder, indtil Sissel kom tilbage fra hendes løbetur. Så skulle vi lave mad og spise sammen med Cecilie, Julia og Stina 30 min. senere. Vi skulle have rester fra 3. dag i træk, men kogte noget pasta og varmede nuggets som vi kunne spise ved siden af, da vi ikke troet der var nok mad til os begge i resterne. Så kom pigerne ind til os kl. 19.00 også nåede vi at spise, snakke om vores friuge hver især, snakke om så meget andet og have det rigtig hyggeligt, inden jeg skulle til aktivitetsmøde kl. 19.30. Det er mandag i dag og derfor har vi altid aktivitetsmøde inden hele holdet har fællesmøde kl. 20.00. Selvom vi altid har aktivitetsmøde inden, havde jeg fuldstændig glemt det, men fandt heldigvis ud af det i god tid til at kunne nå at spise med pigerne. Så snakkede vi lidt om de sidste 3-4 aktiviteter vi skal arrangere inden vi tager hjem og dem blev der heldigvis styr på. Kl. 20.00 mødtes vi med resten af holdet og i dag havde Jacob en masse at sige og vi havde i fællesskab en del ting der skulle styr på, så det endte med at mødet varede 45 min. inden vi blev færdige. Jeg blev helt ør i hovedet af al den snakken og akustikken i det område på hotellet hvor vi holder møde er rigtig elendig, så da vi kom op på værelset igen, var det dejligt med lidt ro og fred omkring mig. Sissel og jeg fik hurtigt vasket op i fællesskab og så lavede vi en kop te eller to som vi drak mens vi begge skrev dagbog og jeg hørte lidt musik. Det var dejlig afslappende og hyggeligt at vi begge gjorde det og havde brug for en rolig aften. Da jeg var færdig med at skrive dagbog, gjorde jeg mig klar til at komme i seng og lå og læste lidt indtil kl. 23.00, hvor jeg lagde mig til at sove. Det har været en spændende, læring og lidt grænseoverskridende dag, men også dejligt at blive udfordret lidt på den måde. Glæder mig allerede til at se, hvordan det hele bliver i skolen i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar