mandag den 28. maj 2012

Spændende og lærrig dag, og afslapning om aftenen

D. 22.05.12
I nat sov jeg heldigvis bedre end forrige nat og det var rigtig dejligt. Jeg gik tidligt i seng i går og sov næsten 9 timer, så da kl. var 06.30 vågnede jeg, men blev alligevel liggende i sengen indtil mit vækkeur ringede kl. 07.00. Jeg havde ikke så meget ondt i halsen mere, men det gjorde alligevel ondt hver gang jeg hostede og var meget hæs til at starte med. Men jeg stod op, spiste en god portion varm havregryn og det hjalp lidt på det hele. Jeg kunne godt snakke, men var bare meget hæs, så håbede lidt på vi ikke skulle snakke så meget i skolen i dag. Da jeg kom i skole viste det sig lige modsat, da vi fortsætter med at have kommunikation i dag. Jeg havde taget en masse halsbestiller med og havde også fået nogle gode af Louise, så jeg var godt rustet til dagens program.
Janie startede med at fortælle lidt mere om kommunikation og kropssprog. I hverdagen tænker vi ikke så meget over, hvordan vi kommunikere til andre gennem kropssprog, men det ville vi lærer i løbet af dagen. Vi skulle være meget aktive og lave mange øvelser i løbet af dagen og vi startede næsten med det samme med, at lave den første øvelse. Den gik ud på, at vi skulle gå sammen 2 og 2 også skulle vi give komplimenter til hinanden og derefter give kompliment til en ny person. Det var rigtig dejligt at vi gjorde det fra morgenstunden af, fordi så blev jeg endnu mere glad og følte det nok skulle blive en god dag. Derefter skulle vi i gang med en ny opgave, som gik ud på at vi skulle være 2 og 2 sammen også skulle vi gå så tæt på den anden person som vi kunne komme, før vi overskred deres grænser. På den måde kunne vi finde ud af, hvor hinandens grænser er og hvordan vi reagere, når vores grænse bliver overskredet. Den ene i gruppen skulle stå stille, mens den anden skulle gå hen mod den anden og stoppe, når den anden sagde det og på den måde kunne vi finde ud af tingene. Jeg var sammen med Julia og jeg kunne komme meget tættere på hende inden hun sagde stop, end hun kunne da jeg sagde stop. Da jeg personlig følte jeg havde overskredet min egen grænse ved at gå så tæt på, begyndte jeg også at blive lidt genert, hvorimod Julia ikke havde noget i mod det. Så skulle vi prøve det samme, bare med en ny person og denne gang var jeg sammen med Louise. Denne gang kunne jeg også komme tættere på hende, end hun kunne på mig. Det ar lidt sjovt at opleve min grænse er længere væk, men det er jo ikke noget jeg kan gøre for. Det er vores underbevidsthed der siger, at nu er grænsen overskredet og det kan man se på kropssproget. Enten begynder man at tage mindre skridt, virke lidt genert eller mærker man ikke noget til det. Det var meget forskelligt hvordan vi reagerede og det var spændende at opleve.
Derefter skulle vi gå i grupper, hvor vi var 3 i hver gruppe. Igen skulle vi arbejde med kommunikation og kropssproget på den måde at, den ene i gruppen skulle fortælle en historie, men den anden skulle være aktiv lyttende, som stille spørgsmål og virkede interesseret i at hører historien, mens den sidste skulle være passiv lyttende og ikke gad lytte efter eller interessere sig for historien. Jeg var i gruppe med Louise og Camilla og vi skulle alle skiftes til at være fortæller, aktiv lytter og passiv lytter. Fortæller viste ikke på forhånd hvem der var hvad, men det skulle de 2 andre have aftalt på forhånd. Så skulle de vise fortælleren hvilken rolle de havde ved, at vise det gennem kropssproget. Det var meget svært at være passiv lytter, da vi gerne ville hører hinandens historie og meget distraherende, at der var en i gruppen som slet ikke gad vise interesse for at lytte eller deltage i samtalen. 1. gang skulle fortælleren lade som ingenting, mens 2. gang skulle hun prøve at få den passive lytter med ind i samtale og 3. gang skulle fortælleren selv bestemme hvem af de to andre hun ville fortælle historien til. Det var en meget udfordrende, men også sjov opgave. Så fortalte Janie en masse som om de ting vi lige havde lært gennem øvelserne og hvilken betydning det har, at kommunikationen er klar og tydelig, men at man også som lytter, viser interesse for at lytte, lader personen snakke og ikke afbryde midt i samtalen. Hvilke redskaber man ellers kan bruge for at blive en god lytter osv. Så fortalte hun også lidt om konstruktive spørgsmål man som lytter kan stille i en samtale, åbne spørgsmål, positive spørgsmål. Det skulle vi prøve at arbejde videre med i grupper, fortælle en historie og stille de spørgsmål til hinanden.
Så snakkede vi lidt om kritik og hvilken negativ påvirkning ordet har over for os og hvilke ord man ellers kan bruge i den samme sammenhæng. At kritik både kan gøre ondt, være en mulighed for udvikling, føles være end det egentlig er og at kritik er en anden mening og ikke et faktum. Kritik behøver ikke altid at være negativt, men kan også have en positiv virkning over for os og måske være med til at forbedre os selv. Så skulle vi læse en tekst om at unge skal ikke tage sabbatår, men i stedet komme i uddannelse med det sammen. Så skulle vi deles op i grupper og fortælle vores mening om teksten og vores mening og holdning til det. Hver enkelt i gruppen skulle snakke helt alene i 3 min. og de andre måtte ikke gøre andet end at lytte. Da alle havde været igennem, skulle vi blive enige om en holdning til det og så skulle vi bagefter snakke om det i klassen. Selvom det var svært at være den eneste som skulle snakke uafbrudt i 3 min. var det meget rart bare at snakke, mens de andre kun måtte lytte. Da vi snakkede om det på klassen, var vi også meget enige hele vejen igennem.
Efter vores frokostpausen, skulle vi igen gå i grupper på 2 og 2, hvor den ene person fik en seddel i hånden med et spørgsmål, som han/hun så skulle spørge den anden person om. Så skiftes vi til at få en ny partner og et nyt spørgsmål og efter noget tid, skulle vi blive stående ved vores partner og give komplimenter til hinanden. Og selvom det er svært at give og modtage komplimenter, er jeg glad for at vi skal gøre det så meget, fordi så ender det med at blive nemmere for os og det er rigtig dejligt. Som den sidste øvelse i dag, skulle vi gå sammen 4 og 4 og denne gang gik øvelsen ud på, at spejle hinanden. Dvs. at f.eks. skulle Sissel lave en figur med kroppen og samtidig vise følelser, mens Stina og Line skulle prøve at efterligne hende. Så skulle jeg som den sidste person i gruppen, rette Stina og Line til, så de mest mulig kom til at efterligne Sissel.  Det var en meget sjov øvelse og igen en god øvelse i at udtrykke sig gennem kropssprog. Som det sidste satte vi os i en social rundkreds og sluttede dagen af på en god måde. Vi skulle alle hver især fortælle, hvad vi har lært både ved dagen i går og i dag. Det var kun positive ting vi kunne komme med, men der er heller ikke noget negativt at sige om dette forløb. Det er meget lærerigt, både for os selv, men vi lærer også hinanden meget bedre at kende og det er super fedt. Det styrker også vores sammenhold endnu mere. Det var også en god måde, at slutte en spændende dag af på.
Når vi hele tiden lærer så meget nyt og spændende i personlig udvikling og kommunikation, er der heller ikke noget at sige til, at vi alle er trætte når vi har fået fri. Selvom vi kun er i skole i 5 timer, 4 gange om ugen, så lærer vi bare rigtig meget og mange af tingene er også meget udfordrende, så kroppen reagere også på en anderledes måde end den ellers ville gøre. Det gør min krop i hvert fald og det er kun positivt, så det er dejligt at opleve.  Det betyder så også, at vi ikke har så meget energi når vi har fri. Eftermiddagene går for det meste med at ligge nede ved hotellets pool og tage sol, eller være på stranden og tage sol. Nogle få shopper lidt ind i mellem, ellers står den på afslapning det meste af dagen. Det første jeg gjorde da jeg fik fri var, at skrive dagbog fra i går også gå ned til poolen og få lidt sol og varme til kroppen. Mange af pigerne lå dernede, så det var rigtig hyggeligt. Men jeg lå alligevel kun dernede i 30 min. da det blæste for meget til mig i dag. Det ville ikke hjælpe så meget på min forkølelse både at få varm og kuld luft på samme tid, så til sidst opgav jeg og gik op på værelset igen. Så gik jeg i bad og så fik jeg lyst til at prøve en af mine mange nye neglelak, så mens jeg skrev dagens dagbog indtil nu, lagde jeg neglelak både på tæerne og fingrene. Det brugte jeg meget tid på, og da dagbogen var skrevet færdig og neglene var tørre, gik jeg i gang med en lave en ny to do liste og fik ordnet nogle af tingene.
Så begyndte jeg at få min nye harddisk i brug, da jeg lagde en masse billeder, film og serie fra den gamle harddisk og til den nye. Det tog rigtig lang tid, så lod bare computeren stå og kører lidt, men jeg slappede af og så tv. Omkring kl. 18.00 begyndte jeg at lave aftensmad, jeg skulle egentlig bare varme nogle rester fra i går, så det var meget nemt. Fik pasta med kylling, tomatsauce og hvidløgsbønner. Det smager også meget godt. Så kom Sissel hjem fra sin løbetur og lidt efter kom Stina og Julia lige forbi også snakkede vi lige hurtigt med dem. Så slappede jeg ellers bare af resten af aftenen, så tv, slettede billeder på min computer, men min computer stadig arbejdede videre med at overfører. Dokumenterne fylder meget, så det tager også lang tid, men samtidig er det dejligt at få det overstået. Så slappede Sissel og jeg ellers bare af sammen på værelset og selvom vi havde gang i hver vores små projekter, var det stadigvæk hyggeligt og omkring kl. 23.00 gik vi i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar