fredag den 4. maj 2012

Lei Day og hygge resten af dagen

D. 01.05.12
I dag starter vi en ny måned og nu er der kun 5 uger tilbage, inden vi skal hjem. Det er lidt underligt at tænke på, men samtidig er det også rart nok at der ikke er længere tid tilbage. Jeg nyder rigtig meget at være her og har det rigtig godt, men når jeg nu har været afsted så længe, kan jeg godt begynde at mærke det. Vi har alle nogle dage her for tiden, hvor det hele godt kan virke lidt svært og uoverskueligt. Vi glæder os til at komme hjem og kan næsten ikke vente mere. Det er vist meget naturligt at have det sådan, og især når vi nu er halvvejs igennem, forløbet. Vi har også oplevet rigtig meget og inden længe kan vi sætte endnu et flueben i vores kalender. Om få dage er det helt slut med engelsk undervisning på universitetet og så skal vi starte endnu et kapitel på vores rejse.
I skolen er vi også så småt ved at afslutte de forskellige ting vi har haft igennem hele forløbet. Vi var nogle stykker som bla. skulle lærer Emily nogle nye danske ord og hun er efterhånden blev rigtig god til at snakke lidt dansk. I dag skulle hun lærer ord som risengrød, kysse, nederen, rugbrød og janteloven. Jeg skulle fortælle om rugbrød og vi havde nævnt det for hende før, men ikke fortalt hvad det egentlig er. Jeg beskrev det for hende og så havde jeg gemt et lille stykke rugbrød, som mine forældre havde sendt for nogle uger siden og så tog jeg det med i dag, så hun selv kunne se og smage det. Hun synes det var rigtig sjovt endeligt at se, hvad de er vi snakker så meget om og så synes hun også at det smagte godt. Da vi havde fortalt hende om alle de danske ord, fik vi en lille pause og så skulle vi i gang igen. Som lektie til i dag, skulle vi alle sammen skrive en tale på 2 min. som skulle fortælles til vores graduation på torsdag. Vi skulle alle læse vores tale op for resten af klassen og til sidst skulle vi stemme om, hvilken to taler der var bedst. Da jeg holdte min tale, fik jeg rigtig god respons bagefter og alle synes det var en rigtig god tale. De ville helt sikkert stemme på mig, så jeg skulle holde talen på torsdag. Jeg blev selvfølgelig rigtig glad over at hører, de synes min tale var så god, men var også lidt spændt på resultatet efter afstemningen. Men det blev mig, som skulle holde en af talerne på torsdag og den anden fra klassen blev Camilla. Hun blev overrasket over det og har egentlig ikke så meget lyst, men hun gør det selvfølgelig alligevel. Personligt blev jeg glad for at jeg blev valgt, selvom det også bliver en kæmpe udfordring for mig, men samtidig også en god øvelse i, at snakke engelsk foran mange andre. Jeg glæder mig til det, men har allerede sommerfugle i maven over det.
Som det sidste vi skulle i skolen i dag, blev vi inddelt i nogle grupper og så fik hver gruppe en hawaiiansk blomst, som vi skulle læse om. Bagefter skulle vi fremlægge foran de andre omkring vores blomst og det gav også lidt øvelse i, at stå og snakke foran andre. Det var spændende nok at blive lidt klogere på blomsterne, men også svært at huske alle historierne bag. Derefter fik vi et stykke papir, hvor der stod nogle hawaiianske ord, så så vi nogle forskellige billeder og ud fra de billeder, skulle vi så godt vi kunne skrive navnet på blomsten. Det var lidt svært og det endte også med at vi gættede det meste af tiden og så nogle få gange var vi sikre på det. Jeg var i gruppe med Julia og Camilla og vi fik brugt alle de hawaiianske ord, men det var desværre ikke så mange af dem som var rigtige. Men skidt pyt, vi havde det sjovt alligevel. Vi fik tidligt fri i dag, fordi vi fik senere fri da vi var ude at se Pearl Harbor. Så vi skulle ikke snydes og derfor var vi kun i skole i tre timer i dag. Det var dejligt med en kort dag og med alt det vi lavede, gik tiden også hurtigere end den plejer. Så lige pludselig havde vi fri og så skulle vi alle sammen hen til bussen.


Èn af de mange boder til Lei Day
Da det er 1. maj, sker der også noget lidt specielt på Hawaii, ligesom der gør hjemme i Danmark. De kalder denne dag for Lei Day og på dansk betyder det betyder blomsterkrans. Folk mødes nede i en af byens lokale park, hvor der er nogle forskellige aktiviteter, musikalsk indslag og små boder hvor man kan købe forskellige ting og bla. de flotte blomsterkranse. De går meget op i det her på Hawaii og Emily har fortalt om det mange gange og anbefalede at vi tog derhen og oplevede det. Nogle af pigerne tog derhen direkte efter skole, mens vi var nogle stykker som tog tilbage til hotellet for, at komme af med vores skoletasker. Jeg fulgtes med Lisbeth, Mille og Camilla L. derned og det ca. 20 min gang fra vores hotel, så det var ikke så slemt. Vejret var heldigvis rigtig godt, så det kunne ikke være bedre. Da vi kom derned var jeg lidt spændt på det hele, men tror mine forventninger var lidt for høje, for hele arrangementet virkede ikke lige så stort, som jeg troede. Der var trods alt godt gang i den dernede, mange mennesker var samlet og holdte picnic i parken, men der var lidt musik og de forskellige boder rundt omkring. Vi kiggede også lidt rundt omkring for at se hvad der var, for at opleve det og for at sige vi havde været der. Vi blev der ikke så længe, da der ikke var så meget at kigge på. Så efter noget tid gik vi langs stranden og tilbage til hotellet. Det var rigtig godt vejr, solen skinnede, det var varmt og lige et pool vejr. Jeg havde godt nok en masse ting jeg gerne vil have ordnet først, men havde jo også brug for både noget farve og en pause, så valgte at lægge mig derned med nogle af de andre piger. Efter en time begyndte det at blive lidt overskuet og små regne, men de fleste blev stadigvæk dernede. Jeg begyndte at småfryse og kunne se at det ikke ville klare op foreløbig, så jeg valgte at gå op på værelset igen. Jeg tog et hurtigt bad og så begyndte jeg at skrive dagens dagbog. Jeg nåede ikke at skrive den i går, så det var rart nok at gå det gjort.


Waikiki Beach på en højlys dag
Da jeg var færdig med gårsdagens dagbog, kom Mille ind til mig og så skulle vi være kreative sammen. Vi satte og ned, skrev hver vores memorybook side og dekorerede den lidt, så det ikke så alt for kedeligt ud. Godt nok er jeg en kreativ person, men når det kommer til at tegne, så er det en helt andet ting. Jeg er ikke så god til at tegne og det tog også lang tid for mig, før jeg blev færdig og okay med resultatet.  I mens vi var i gang med at være kreative, kom Sissel ind på værelset og begyndte at skrive hendes side og dekorere den ligesom vi var i gang med. Så sad vi og hyggede os lidt med det, indtil vi var færdige og så skulle Sissel og jeg være aktive. Vi skulle ud at løbe en tur og Sissel havde en ny rute jeg skulle prøve. Jeg vidste ikke helt hvad jeg gik indtil, men at løbe ca. 5-5,5 km kunne jeg godt, så jeg var frisk. Turen føltes godt nok lidt længere end jeg lige havde regnet med i første omgang, men jeg kom da igennem og løb ca. 5,5 km på 40 min. så det var rimelig godt gået. Jeg var også helt færdig da jeg kom hjem, så var mere end stolt af mig selv. Da vi kom op på værelset igen, skulle vi i gang med hver vores træningsprogram. Det er selvfølgelig ikke det samme som i et fitness center, men et godt alternative og dejligt at få gang i kroppen på en anden måde.

Så gik vi i bad på skift, mens den anden lavede aftensmad. I dag stod menuen på ris med kyllingestykker, mejskolber og bønner med hvidløg. Sissel havde handlet lidt grøntsager henne ved skolen i dag og det var rigtig dejligt at få grøntsager til aftensmaden. Vi manglede det begge to i går, så det var dejligt at vi fik det i dag. Så spiste vi igen alene, mens vi så tv og blev også afbrudt af Cecilie og Marie som skulle spørge om nået. De kunne selvfølgelig ikke vide at vi spiste og det var også fair nok, men da de begge var gået igen kunne vi spise videre. Vi nåede lige at se lidt tv, slappe af og vaske op inden jeg skulle skype med mor og far kl. 20.30. Det var min fars fødselsdag hjemme i Danmark, så startede med at synge en fødselsdagssang for ham. Det blev han selvfølgelig rigtig glad for og det var rigtig dejligt. Så fortalte de en hel masse om alt det der skete hjemme og hvad de skal opleve det næste par dage og det var spændende at hører. Jeg fortalte dem, at jeg skal holde tale foran alle de andre til vores graduation og fortalte lidt om hvad talen handler om. Så skulle jeg lige til at vise min graduation hat og så gik nette af. Vores net på værelset virkede ikke lige pludselig og det er bare typisk, når man skyper. Så jeg løb ind til Cecilie ved siden af og lånte hende net. Så snakkede vi videre og fik også snakket lidt med farmor, da hun ringede til far og så kunne vi nogenlunde hører hinanden gennem skype og mobilen. Det var lidt sjovt at opleve. Nette drillede også lidt inde ved Cecilie, det hoppede af nogle gange og til sidst kunne jeg slet ikke komme på mere. Så løb jeg ned i lobbyen og der kunne jeg heller ikke så det til at virke. Vi havde ikke afsluttet vores samtale endnu, så jeg var lidt irriteret på at det ikke virkede, så vi kunne sige ordentlig farvel.
Så jeg løb en på starbucks, hvor nettet selvfølgelig virkede fint og så kunne vi få afsluttet vores samtale. Det var rigtig dejligt at se og snakke med mor og far igen. Vi fik snakket meget sammen i dag og det tog også lidt længere tid pga. mine net problemer. Men når det ikke er så tit vi snakkes, ville jeg gerne gøre alt dette for, at vi kunne snakke sammen. Jeg glæder mig godt nok til at komme hjem, hvor jeg ikke skal være så afhængig af nettet, som jeg er herover. Det er dejligt nok når det virker, men det er mega irriterende når det ikke virker. Krydser fingre for det virker lidt bedre næste gang, ellers er det god man altid kan regne med nettet på starbucks. Da jeg kom op på værelset igen, var Sissel så småt klar til at gå i seng, men sad og skrev hendes dagbog. Jeg gjorde også klar til at komme i seng og så begyndte jeg at skrive min dagbog. Jeg blev ved med at skrive længe, selvom Sissel var gået i seng. Jeg ar så godt i gang med min, så havde svært ved at stoppe igen. Men jeg nåede også at blive færdig med den, inden det blev alt for sent og omkring kl. 23.00 gik jeg i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar