onsdag den 30. maj 2012

Kualoa Ranch og hyggelige om aftenen

D. 25.05.12
I dag havde vi sat vækkeuret til kl. 08.00 og selvom vi har weekend og mulighed for at sove længe, vil vi begge gerne tidligt i gang og have noget ud af dagen. Både fordi vi havde et tidligt program for dagen, men også fordi der præcis er 14 dage til vi er hjemme i Danmark. Så vi prøver at få mest ud af den sidste tid, men samtidig også slapper af og få noget mere sol. Men i dag skulle vi være aktive, da vi skulle lidt nordøst på til Kualoa Ranch, som er et kæmpe naturområde hvor der er blevet optaget nogle film og serier. Jurassic Park er bla. blevet optaget derude og det var nok mest det mange af os glædet os til at se. Det tog lidt til at komme dertil med bussen, så vi havde aftalt at mødes nede i lobbyen kl. 09.00 også følges hen til bussen. Så da Sissel og jeg vågnede havde vi god til at gøre os klar og det var rigtig dejligt. Men vi spiste morgenmad målte Sissel den lange rute vi havde gået i skolen i gå. Det viste sig at vi havde gået 10,2 km så det var bare rigtig godt. Så var det ikke forgæves at jeg havde fået mine 2 store vabler på hælen og som der er gået hul på. Men heldigvis havde Cecilie nogle vableplaster jeg måtte få, så de kunne blive pakket lidt ind også tog jeg sandaler på i dag. Tror ikke jeg ville kunne holde ud af gå i løbesko i dag, men tog dem alligevel med for en sikkerhedsskyld, viste ikke helt hvad vi kunne blive udsagt for ude i parken. Som sagt mødtes vi kl. 09.00 nede i lobbyen og endte med at være 14 der skulle afsted sammen, inkl. Janie som gerne ville med os. Så det var rigtig hyggeligt.

Kualoa Ranch
Så fulgtes vi hen til bussen og skulle heldigvis ikke vente så længe før den kom. Så kørte vi hen til Ala Moana shopping centeret, hvor vi skulle skifte bus. Så plejer Sissel at være én af de personer der har mest styr på sine ting, men denne gang overraskede hun os lidt. 14 dage før vi rejser hjem til Danmark, formår hun at tabe sin mobil i bussen og først opdage det, da vi sidder i den næste bus. Den var faldte ud af hendes bukselomme og havde ikke opdaget det før, det var for sent. Så Katrine og hende prøvede at ringe til busselskabet og fortælle situationen, men de kunne ikke gøre så meget andet end at holde øje med det og måske vil der være en venlig sjæl der finder mobilen og aflevere den ved busselskabet. Da det er weekend, sker der nok ikke så meget før på mandag, men de vil holde øje og kontakte Katrine hvis der er godt nyt. Sissel tog hele situationen overraskende godt, men hun kan heller ikke gøre så meget andet end at vente og se hvad der sker. Det er selvfølgelig rigtig ærgerligt at hun mistede, men altid noget at det sker 14 dage før vi skal hjem og hvor hun alligevel skulle have en ny mobil, end hvis det skete midt i opholdet og hun skulle købe en midlertidig ny mobil. Så med godt mod fortsætte turen stille og roligt og ca. efter 2 timer, nåede vi frem til Kualoa Ranch.

Jeg står ved det berømte træ, fra
Jurassic Park filmene
Kauloa er et af de smukkeste og hellige steder på Oahu, landområdet ved Kauloa er stort set bevaret og beskyttet mod udvikling gennem styringen af de efterkommere af Dr. Gerrit Juud, der har anskaffet sig jorden efter King Kamehameha III i 1850. Kauloa er også en af Oahu’s største og ældste kvægfarme der dækker 3 ahupua’a, som er et ældgammelt landområde fra bjergene til havet. Da vi nåede frem, var vi alle allerede positivt overrasket over det store bjergområde vi kunne se fra vejen af og glædet os til at se det hele lidt mere og på tættere hånd. Hjemmefra havde vi læst om ranchen og hvilke guidetur man kunne komme på. Der var en masse guidetur, men der var specielt en som interesserede os alle rigtig meget.  Vi kunne komme på en af de mest populære guidetur, hvor vi bla. kunne se et kæmpe naturområde, og kører rundt i en dal hvor de har optaget scener fra Jurassic Park, Pearl Harbor og andre film og tv serier. Det var helt sikkert noget vi alle skulle prøve og betalte 25 $ for en time guidetur. Vi startede med at kører rundt i en bus, hvor vi havde en guide med der hele tiden fortalte om det område vi kørte i. På vej ud til dalen kørte vi forbi nogle bunker fra 2 verdenskrig og gik ind i en af dem. Den var også med i Pearl Harbor og inden i den, var der et slags museum, hvor der var plakater og billeder fra de forskellige film og serie, som var blevet filmet i den dal vi senere skulle hen til. Vi fik 10 min. pause til at gå rundt og kigge og det var fedt at tænke på, vi snart skulle gå rundt i den dal. Derefter kørte vi lidt rundt i den flotte natur og det er ubeskriveligt så flot der var. Der var store bjerge omkring én, det var et ødet område og samtidig kunne jeg forestille mig atmosfæren der var, når der blev filmet. Vi kørte hen til det mest populære træ i dalen og det var et væltet gammel træ, som bliver brugt i filmen Jurassic Park. Vi stoppede vores guidetur der i et stykke tid, så vi havde mulighed for at få taget fælles billede og andre gode billeder af hinanden ved det træ. Det var lidt surrealistisk at gå ved det træ, men også en fed fornemmelse.
Billedet af de to klipper, der ligner
abe ansigter
Så kørte vi videre på turen og kom forbi et lille sted, hvor de bla. har optaget nogle scener fra tv serien Lost. Normalt plejer der at være guidetur mens der bliver filmet, men så er det en lidt anderledes rute end normalt. Men da denne serie skulle optages, blev der spærret et stort område af dalen af i flere måneder også skulle den guidede tur ændres lidt. Det blev heller ikke en billig løsning og i det hele taget blev det rigtig dyrt at lave den tv-serie. Vores guide fortalte os, at hvert afsnit af Lost endte med at koste omkring 2-3 mio. $, så det blev en rigtig dyr tv serie. Videre på vores tur så vi også steder hvor der var blevet andre film, musikvideo og hvor Ohau’s ældste sukker plantage ligger. Så kørte vi ellers bare rundt og så lidt mere af naturen og kunne se ud til havet, som også var med i nogle film som f.eks. Pirates of the Caribbean  4 og hvor nr. 5-6 af filmen også skal optages. Der er også en helt ny film der snart får præmier herover, som hedder Battleship og der er nogle af scenerne også blevet optaget ude ved det område. Så det var en rigtig god tur og fedt at se det kæmpe område, som er med i mange film og serie. Det er helt fantastisk natur og der var to klipper, som lignede 2 aber der kiggede på hinanden, så det var meget sjovt at se, naturen kan skabe sådan noget.
Efter en times tid endte vi ved selve ranchen og visitor området igen, hvor vi bla. kunne købe souvenir ting, spise frokost hvor bla. Michelle Obama eller Dalai Lama har spist, hvor vi kunne melde os til flere ture, hvor vi bla. kunne kører rundt på ATV, ride på heste, få flere guidetur i bus eller lave lige hvad vi havde lyst til. Inden vi tog afsted havde vi ikke rigtig andre planer, end at prøve den Movie sites stur vi havde været på, så vi var mere end mættet af gode oplevelser. Så vi besluttede alle for at tage bussen hjem igen. Vi havde ikke rigtig nogle ide om hvornår bussen gik, men besluttede at gå en til busstoppestedet, se tiden an og vente på bussen.

Vi ventede længe og til sidst ringede vi til busselskabet for at hører, hvad tid bussen kommer og så viste det sig, at den kom 10 min. efter. Busturen hjem tog ca. 2 timer, men heldigvis virkede den ikke så lang, da jeg sov meget at tiden. Det trængte jeg også til, så det var rigtig dejligt. Vi stod alle af ved Ala Moana hvor der skulle skiftes bus, men vi skulle ikke med videre da vi skulle handle ind i Walmart som ligger tæt på Ala Moana centeret. Inden vi handlede gik vi ind i en butik, hvor vi kunne købe kanelsnegle. Rygtet havde sagt, at der skulle være rigtig gode kanelsnegle og da vi var meget sultne på det tidspunkt, skulle vi helt sikkert prøve dem. Selvom de var store og svære at komme i gennem, smagte de rigtig godt men dog var der lidt for meget glasur på efter min smag. Det hele blev lidt for sødt og for meget af det gode. Men det var sjovt at prøve den og smage hvordan deres kanelsnegle er herover. Da vi havde siddet og slappet lidt af og fået sukker i kroppen, var det tid til at tage i Walmart og ind for sidste gang. Vi fik også købt meget mad og andet godt, som vi manglede. Jeg fik bla. købt et rigtig flot og stort nyt håndklæde og to nye mascara da de er billigere herover og begge dele er jeg rigtig glad for. Dejligt at få endnu en souvenir herfra Hawaii. Vi er efterhånden blevet rutineret i at handle i Walmart og vi var meget målrette, så heldigvis tog det ikke så lang tid. Cecilie og Katrine var også hurtige færdige, så vi endte med at tage bussen rimelig hurtig efter vi var kommet. Bussen kom heldigvis også lige med det samme, så vi kunne komme hurtigt hjem og det var dejligt.
Da vi kom hjem og fik det hele pakket ud og sat på plads, fik vi slappet lidt af på værelset. Hverken Sissel eller jeg kunne overskue at ligge os ned til poolen og tage sol, så vi blev på værelset og fik ordnet en masse ting. Jeg havde en to do liste der skulle ordnes og nåede lige at skrive lidt dagbog, inden vi skulle begynde at lave aftensmad. Vi mødes med Stina, Julia, Cecilie, Mille og Louise kl. 18.30, hvor vi skulle spise sammen og lave sangen færdig til vores galla på torsdag, Igen hyggede vi os rigtig meget med det og havde det sjovt, så det var dejligt. Vi fik også lavet nogle gode vers og fik lavet sangen færdig. Vi har lavet 12 vers, hvor vi fortælle om hele vores rejse igennem denne tur og hvor vi har gjort det på den måde, at alle skal synge på forskellige tidspunkter igennem sangen, da vi har valgt at gøre det sådan at alle dem der…. Skal rejse sig op og synge de næste to linjer i sangen også skal vi alle sammen synge samtidig på andre tidspunkter. På den måde sker der lidt mere i sangen og gør det hele sjovere. Da sangen var færdig og finpudset, øvede vi det nogle gangen og det gik rigtig godt. Det skal nok blive spændende på torsdag og vi glæder os alle til det. Vi blev hurtig færdige med sangen og så spredtes vi igen, da vi havde forskellige planer for resten af aftenen. Jeg havde egentlig planer om at skrive dagbog færdig fra i dag, men Mille og Cecilie blev inde og snakkede med os til sent og det var super hyggeligt, så det gjorde ikke noget. Vi snakkede om alt muligt, både personligt, lidt privat, men samtidig også om en masse sjove ting. Vi snakkede i flere timer og det var rigtig dejligt og afslappende. På et tidspunkt hostede jeg rigtig meget og havde brug for noget varmt at drikke. Havde ikke rigtig lyst til te, ville hellere have varm kakao fra Starbucks og heldigvis ville pigerne gerne det samme. Da Sissel havde gjort sig lidt klar til at komme i seng og sad i nattøj, havde hun forståeligt nok ikke lige lyst til at tage med, men derfor skulle hun ikke snydes så vi købte bare en varm kakao med til hende. Heldigvis ligger Starbucks lige ved siden af hotellet, og jeg har været derinde nogle gange for at skype, men aldrig købt noget mens jeg har været derinde. Så det hjalp lidt på min samvittighed, at jeg denne gang købte noget også uden at jeg skulle sidde og skype.
Da vi kom tilbage til Sissel og mit værelse, sad vi og hyggede med hver vores drikkelse fra Starbucks. Det var rigtig dejligt med en varm kop kakao og lige hvad jeg trængte til. Så fik jeg også nogle strepsils af Mille og så faldte min hals lidt til ro igen. Da pigerne efter nogle hyggelige timer sammen med os, gik ind til sig selv igen, var det efterhånden blevet sent og Sissel og jeg skal tidligt op i morgen, så vi kunne ikke overskue andet, end at lægge os til at sove med det samme. Så må dagbogen vente til i morgen. Det var også rimelig tiltrængt at komme i seng på det tidspunkt, så det var skønt at tiden endelig var kommet til det.