mandag den 14. maj 2012

Kanotur, hygge og god mad :)

D. 08.05.12

I nat vågnede jeg brat, fordi pigerne begyndte at snakke. Ham fyren som skulle sove inde hos os, valgte at sove udenfor i en hængekøje og derfor var der en seng ledig. Lige pludselig kom der så en fremmed mand ind på værelset og lagde sig i den ledige seng. Pigerne anede ikke hvem det var, men han lugtede meget af alkohol og lidt efter gik han ud igen. Det gjorde pigerne lidt utilpasse, at en fremmed bare kom ind på vores værelse og de blev lidt bange over det. Jeg havde slet ikke hørt noget, men kunne sagtens forstå dem, da de fortalte om det. Jeg ville have det på sammen måde. Så vi snakkede med ham fyren som egentlig skulle sove inde hos os, og spurgte ham om det var okay vi låste døren, hvis han fik vores nøgle. Det gjorde nemlig pigerne lidt mere trygge ved det hele, hvis vi kunne låse døren inde fra vores værelse. Det var selvfølgelig helt okay med ham også kunne vi sove videre. Jeg faldte hurtigt i søvn og hørte ikke mere resten af natten.
Da vi vågnede var vi alle lidt utilpasse med situationen i nat og havde heller ikke sovet super godt, da sengene og madrasserne var dårlige. Men lidt søvn havde vi alle fået, så det hele gik fint. Vi stod op kl. 07.30 og valgte at pakke vores ting til dagen og derefter komme hurtigt ud af døren. Vi valgte at kører på Jamba Juice, hvor vi kunne spise morgenmad og det var rigtig lækkert. Jeg købte en Peppy Topper, som var en smoothie med banan og musli. Det smagte rigtig godt og det var super hyggeligt at spise der. Derefter gik vi købt lidt mad og anden proviant til resten af dagen og så gik turen til Kealaikakua Bay, som var det første stop i dagens program. Vi kørte nord for Kona og det tog ca. 30-45 min, at derop så det var ikke så slemt.  Ved Kealaikakua Bay lejede vi kajakker, sejle hen til et område hvor der forhåbentlig var nogle delfiner at se og slutte henne ved Captain Cook Memorial, som ikke ligger så langt væk fra Kealaikakua bay. Cecilie og Mille var i en kajak, mens Lisbeth og jeg i en anden og Sissel i en kajak for sig selv. Vi var alle spændte på hvad der skulle ske, men glædet os også til at komme afsted og håbede på, at vi kunne se delfiner. Lisbeth og jeg var et god makkerpar, hvor hun sad foran og jeg sad bagpå og styrede. Det var også lidt hårdt det meste af vejen, fordi jeg tog det meste af rykket, men det var også meget hyggeligt. På vej derhen var vi heldige at se nogle delfiner og de kom rigtig tæt på os, da vi sejlede i vores kajakker. Det var lidt surrealistisk at se dem så tæt på, men også en rigtig fed oplevelse.  Da vi kom frem til Captain Cook Memorial, skulle vi have kajakkerne ind på land og det var lidt nemmere sagt end gjort. Vi var alle lidt trætte og jeg kunne ikke rigtig overskue så meget mere på det tidspunkt. Stemningen var også lidt trykket og vi skulle ikke sige så meget til hinanden på det tidspunkt. Men vi formåede alligevel at få alle tre kajakker ind på land i fællesskab og det var rigtig dejligt. Da kajakkerne var kommet sikkert ind på land, gik vi ud for at udforske lidt af øen.
Velfortjent pause,
på meget varme lavastykker
Der var ikke decideret en sandstrand på øen, da der var størknet lava over alt. Vi fandt hurtigt ud af, at vi ikke skulle gå der med bare tæer, da lavaen havde en varm overflade pga. solen. Så vi gik stille og roligt rundt på vores sko og fandt et lækkert sted, hvor vi kunne spise frokost. Det var et helt fantastisk område, men krystalblåt vand, skyfri himmel og en let sommerbrise. Det var rigtig lækkert og vi nød meget at være der. Vi spiste vores frokost der, mens vi sad på vores redningsveste da vi ikke kunne sidde direkte på lavaen fik taget en masse flotte billeder og det var rigtig lækkert. Efter noget tid gik vi lidt længere rundt på øen og fandt et stille sted i skyggen, var vi sad og slappede lidt af. Det var også rigtig lækkert, men vi blev der ikke så længe, da vi begyndte at blive trætte og så blev vi enige om at sejle ind til fastlandet igen. Vi hjalp hinanden med at komme ned i kajakkerne og det gik rigtig nemt og inden længe var vi hurtige videre. På vej ind til fastlandet, sejlede vi forbi Captain Cook Memorial, som består af en høj hvid sten og som er spærret lidt af. Vi kunne ikke se mere ude fra vandsiden af, så vi besluttede at sejle tilbage. På vej tilbage var det endnu mere hårdt og hver gang jeg holdte pause, skete der ikke så meget selvom Lisbeth padlede, Så da vi begge padlede sammen gik det meget hurtigere. Vi så også delfinerne tæt på, på vores vej og det var rigtig fedt. Da vi kom tilbage til udlejningsstedet, hjalp de os heldigvis med at komme ud af kajakkerne og det var dejligt. Inden vi sejlede virkede det hele lidt snusket, men det hele fungere meget god, så der var ikke noget at klage over. Vi betalte 20 $ pr. pers. for at leje kanoerne og bestemte selv hvor mage timer vi havde dem. Det var rigtig billigt og vi kunne heller ikke sige noget dårligt om vores tur. Da vi kom hen til bilen igen, klædte vi om på en lidt primitiv måde, men det gik fint og lidt efter kørte vi videre.

Lidt sjov og ballade skal der til,
her sidder pigerne og spiller
brætspril på sten fra gamle dage
Næste stop på turen var National Historisk Park, som var en park hvor vi kunne se nogle forskellige ting fra gamle dage. Det kostede 5 $ pr. bil at komme derind, men da vi kørte hen til indgangen sad der ikke nogle mennesker inde i rummet, så vi kørte var ind på parkeringspladsen og så kom vi gratis ind. Det klagede vi selvfølgelig ikke over. Vi tog en brochure og et kort over parken og så gik vi ellers rundt på egen hånd. Det var inddelt nogle forskellige ting på kortet, som vi skulle se og hver ting havde fået et nr. så vi gik bare rundt og så dem i nr. orden. På vejen så vi nogle forskellige templer, skulpturer og spillebrækker der var lavet ud af træ og det hel brugte de for mange af siden. Det var lidt specielt, men også spændende at se. Vi gik også forbi en lille strand, hvor der svømmede nogle mellemstore skildpadder. Den lille strand var afspærret, da skildpadderne skulle have lov til at være der i fred, men alligevel så vi en lille dreng som var inde for afspærringen og som legede i sandet. Selvom forældrene stod lige ved det stilt, hvor der stod man skulle holde afstand til skildpadderne, fik drengen alligevel lov til at lege derinde. Det synes vi var lidt respektløst og blev halv irriteret over det. Men vi kunne ikke gøre så meget ved det, andet end at gå videre i parken.  Vi kom igennem alle 16 punkter på kortet, hvor der stod lidt for hvert sted og hele turen tog kun 30-45 min. Så derefter kørte vi tilbage til Kona.
På vejen hjem valgte vi at holde ind ved en lille kiosk/cafe, hvor vi købte en is og noget koldt at drikke. Så sad vi der i noget tid og så kørte vi videre. Jeg synes det var en laaang køretur hjem og kæmpede for at holde mig vågen meget af vejen. Men heldigvis var pigerne vågen, så de kunne holde mig med selskab, så satte vi lidt musik på og så gik det hele lidt nemmere. Da vi kom tilbage til vores hostel, var vi stort set alle trætte, så vi valgte at slappe af og tage en lille lur. Vi skulle alle sammen i bad, mens nogen sov, gik de andre i bad og så var der plads til os andre, da vi vågnede igen. Selvom badeværelset på vores hostel ikke var så lækkert, ligesom resten af hostellet, så var det rart nok at komme i bad. Vi er ikke så glade for at tilbringe så meget tid på vores hostel, så da alle var klar kørte hurtigt videre igen. Så vi kørte lidt rundt i byen og endte nede ved havnen. Vi sad på havnekanten, slappede lidt af, snakkede og så lidt af solnedgangen. Det var rigtig hyggeligt og dejligt.
Så er der dømt hygge!
Så var det blevet tid til noget aftensmad og for en gangs skyld besluttede vi at tage på en ordentlig restaurant. Vi endte med at spise på Seafood and Steak restaurant, som lå nede ved haven og så ud til at være et rigtig hyggeligt sted. Med det samme blev vi henvist til et bord og let efter kom vores søde tjenerinde. Hun var en lidt ældre dame, som havde mange sjove ting at fortælle os og det var meget underholdende. Jeg fik en steak med majs og kartoffelmos. Det var virkelig lækkert og dejligt at få noget ordentligt at spise. Vi bestilte også en lille dessert, som bestod af en Cheesecake med chokolade overtræk, og da vi alle var mere end mætte valgte vi at dele den. Den smagte også okay, men var glad for jeg ikke skulle spise den alene. Vi havde det super hyggeligt og sjovt derinde, så det var en rigtig god aften. Jeg kom af med 30 $ for rigtig lækker mad, reefeel på sodavand og en god service, så der var ikke noget at klage over på de punkter. Efter en times tid, valgte vi at forlade restauranten og da vi ikke gad tilbage til vores hostel, besluttede vi at udnytte tiden på andre måder. Vi gik ind i nogen forskellige souvenir ting og jeg fik købt 2 postkost til mig selv, så det var ikke så slemt. Efter endnu en times tid nede ved havnen og alle restauranterne kørte vi tilbage til vores hotel. Vi gjorde os klar til at komme i seng, skrev dagbog og da vi lagde os til at sove, var vi alle spændte på hvordan denne nat ville udvikle sig. Forhåbentlig vil vi alle få en god nats søvn, da det er mere end tiltrængt hos os alle.