lørdag den 12. maj 2012

Sidste skoledag og fællesspisning i strandparken

D. 02.05.12
I dag var det vores sidste dag i vores engelsk og det var sidste gang vi skulle ud til universitetet. Det var lidt underligt at tænke på, fordi nu havde vi lige vænnet os til en hverdag, hvor vi alle skulle tage bussen sammen om morgenen og i dag var det sidste gang. I morgen har vi graduation og det skal holdes et andet sted end på skolen, så der skal vi ikke ud på universitetet. Efter vores friuge i næste uge, skal vi have personlig udvikling og kommunikation. Men det foregår på hotellet, så vi kommer slet ikke derud mere.
Vi havde gang i mange ting i dag, men denne gang var det fordi vi skulle have afsluttet en hel masse ting. Vi skulle hører de tre sidste taler, som vi ikke fik hørt i går og derefter skulle Emily lærer nogle nye danske ord. I dag lærte hun frugtplukker, hvor hun skulle prøve at sige sætningen: Jeg plukker frugt med en brugt frugtplukker og hun klarede det overraskende godt. Især i betragtningen af, at det er svært for os andre at sige det. Jeg har hvert fald svært ved det, når jeg skal sige sætningen hurtigt lige efter hinanden. Så skulle hun lærer ordet bøgetræer og fik fortalt hvad det er. Det er meget underholdende, at vi skulle lærer Emily de danske ord og på den måde øvede vi os også i, at forklare tingene på dansk. Vi skulle selvfølgelig også have en ordentlig afslutning på alt det hawaiiansk vi har lært. Vi startede med at få et stykke papir udleveret med nogle hawaiianske ord, nogen engelsk ord. Ud fra de hawaiianske ord, skulle vi forbinde dem med de engelske og på den måde forstå betydningen af dem. Vi skulle sammen to og to forbinder flest ord på tid og derefter skulle vi gennemgå det sammen i klassen. Jeg var sammen med Julie S. og selvom vi havde lidt svært ved det, så klarede vi det egentlig meget godt. Men der var også mange ord, som vi ikke fandt ud af at forbinde, før vi gjorde det fælles med de andre.
Så vi blev inddelt i to grupper, hvor der sad en person fra hver gruppe med ryggen mod tavlen. Så skrev Emily et engelsk ord på tavlen og så skulle resten af gruppen forklare om det ord og den person som skulle gætte det, skulle sige det hawaiianske navn på ordet. Jeg synes det var rigtig svært, men vi havde det alle sjovt med det og der var nogle få som var skarpe til at huske de hawaiianske ord. Det var rigtig flot. Desværre vandt mit hold ikke denne gang, men det var også okay. Det vigtigste var, at vi alle havde det sjovt med det og med hinanden. Emily havde brownies med til os i dag og egentlig havde hun sagt, at hun kun ville give os brownies, hvis vi hele tiden kunne snakke engelsk og ikke slog over i dansk. Det har vi været lidt dårlige til at gøre og hun prøvede at logge med brownies, så vi kunne lade være med det. Men fordi det var den sidste dag, så havde hun alligevel bagt brownies til os. Mest fordi vi er så langt hjemmefra, men også fordi vi har haft nogle gode engelsk timer sammen.
Efter vores frokost pause, skulle vi også have interchange for sidste gang. Inden vi mødtes med dem, blev vi inddelt i nogle grupper også skulle vi læse hver vores tekst med nogle ting vi kunne snakke om med de studerende. Jeg var i gruppe med Marie og vi læste lidt omkring personlig kontrol over samfundet og ændringer. Så skulle vi snakke med Brandon og de andre gange havde han været lidt svært at snakke med, fordi det ikke virkede som om at han gad det og havde ikke så meget at sige. Men tror dette emne interesserede ham lidt mere, fordi han snakkede meget mere i dag, end han ellers har gjort de andre gange. Det var rigtig fedt at opleve og vi snakkede om alt muligt. Marie og jeg fortalte lidt om de danske regler inden for samfundet, mens han fortalte om de amerikanske. Vi snakkede løs i al den tid vi skulle og det var rigtig fedt at opleve. Jeg blev også lidt klogere omkring deres skolesystem herover. Deres system er meget anderledes end vores og herover er dte jo ikke gratis at gå i skole. Så når man går i skole og læser bachelor som Brandon gør, så koster det omkring 10.000 $ for et semester. Så det er rigtig dyrt at så i skole herover og mange af de studerende bliver også nødt til at tage et lån for, at kunne studere og derefter arbejde og betale gælden af. Han blev også meget overrasket over at hører, at vi får det hele gratis, men så betaler vi selvfølgelig også lidt mere i skat, end de gør herover. Vi kom ind på rigtig mange ting i vores interchange time, det var rigtig spændende og til sidste var timen gået og så havde vi frokostpause.
Efter vores frokostpause begyndte vi at snakke lidt mere om den underholdning vi skal lave for de andre i morgen. Først havde vi snakket om at skrive en sang, mens Rasmus spillede guitar. Så kom vi på en ny ide med, at Emily og Robert skulle hører en dansk sang som de skulle nynne og så skulle vi prøve at gætte den. Men da vi alle fra klassen skal deltage i underholdningen, så droppede vi den og fandt en ny ide. Camilla nævnte ideen for os og i fællesskab byggede vi videre på den. Vores konkurrence går ud på, hvem der er bedst til de forskellige ting. Det kan bla. være at tre elever skal konkurrere om hvem der er stærkest og derfor kan tage flest armbøjninger. Eller det kan være hvem der laver en fletning hurtigst, eller hvem der er bedst til at gurgle en sang mens munden er fuld af vand. Tilskuerne skal så stemme og den der er hurtigt vinder konkurrencen. Mellem hver af de små konkurrencer, skiftes vi så alle deltager. Vi blev inddelt i de forskellige konkurrencer og på forhånd ved vi selv ikke resultatet. Så det bliver spændende at se i morgen. Derefter skulle vi skrive feedback til vores interchange gruppe og til de enkelt personer vi hver især har snakket med. Vi skulle hver især skrive hvilken gode og dårlige oplevelser vi havde med de forskellige interchange og hvad der kunne gøres bedre. Jeg synes det var lidt svært at beskrive, da alle havde gjort det rigtig godt og at det var fedt at snakke med dem. Men på den anden side, var der også nogle småting som måske kunne forbedres til en anden gang. Så jeg skrev lidt af begge dele ned. Nogle gange er det også godt med til kritik, så de selv kan blive bedre til at snakke med fremmed. Jeg synes alt i alt, at det var været spændende at have interchange, så vi samtidig kunne øve os i at snakke med andre og hører hvordan de lokale studerende lever. Det har været sjovt at opdage tingene på forskellige måde og fedt at skolen laver de interchange hold. Det er en god ide for alle parter.
Som det sidste i skolen i dag, skulle vi give feedback til hele vores engelsk forløb. Vi fik udleveret nogle stykker papir, hvor der stod hvordan vi synes selve forløbet var fra 1 til 5, hvordan undervisningen var i forhold til vores niveau, hvordan alle vores ture havde været, hvordan Emily havde været som lærer og m.m. Det var lidt svært at sætte ord på det hele på den måde, men jeg synes det har været nogle rigtig gode uger og vi har lært nogle spændende ting. Personligt synes jeg niveauet har været fint, da jeg ikke har haft engelsk i 4 år, men kan godt mærke at alle de andre som har gået i gymnasiet kunne godt bruge lidt mere udfordring. Så lige hvad det angår dét punkt, har det været lidt svært at følge med de andre. Men vi har været gode til at hjælpe hinanden og har haft et godt sammenhold i klassen, så det har været dejligt. Jeg føler jeg har gjort i bedste i betragtningen af, at det så længe siden jeg har haft engelsk og føler også jeg har fået lidt ud af undervisningen. Selvom vi kun havde 4 uger til at lærer en masse ting, synes jeg det var lidt for meget at lærer på så kort tid. Det kunne have været rart, hvis vi lavede haft lidt mere tid til de forskellige ting uden at vi nærmest skulle skynde os i gennem undervisningen for, at nå det hele. Det var lidt ærgerligt, men jeg skrev det ned og håber på det bliver lidt bedre for de andre hold fra DSC, som skal igennem samme forløb. Men alt sådan noget skulle vi skrive ned og derefter havde vi fri.
Efter skole gik Mille og jeg over Campus hovedbygningen, hvor der bla. er en kantine, mulighed for at købe alt muligt anden mad, der er en boghandel og mulighed for at købe mange andre ting. Vi tog derover for, at købe en trøje med skolen logo og jeg endte med at købe en sort hættetrøje, hvor der bla. står University of Hawaii. Da jeg kom hertil Hawaii snakkede jeg rimelig tidligt om, at jeg gerne ville havde sådan en hættetrøje, så det var rigtig dejligt at jeg endelig fik den. Så tog vi bussen hjem sammen med de andre of så var det pool tid. Det var rigtig lækkert vejr, solen skinnede, det var varmt og der var kun en let brise. Så vi blev enige om, at lægge os ned til poolen og få lidt sol. Så da vi kom op på værelset, tog vi lidt at spise, klædte om, pakkede vores ting og gik ned til poolen. Vi er stortset alle begyndte at bruge noget olie til kroppen med solfaktor i, som gerne skulle give os en brunlig kulør og selvom om det måske lyder lidt mærkeligt, så tager det lidt tid at få farven, men det hjælper. Jeg lå bla. dernede sammen med Mille, Lisbeth, Sissel, Katrine og Cecilie og vi bruger alle sammen den creme. Solen bagede rigtig meget på det tidspunkt på dagen, så efter 2 timer kunne jeg ikke mere. Så havde min krop fået lidt sol for i dag og det var dejligt. Da Sissel og jeg kom op på værelset gik vi i bad, så skulle Sissel skrive sin tale, mens hun bagefter hjalp med at rette min igennem. Det var rigtig dejligt at hun gjorde det, da der var nogle småting som skulle laves om. Men det vidste jeg også godt selv, men det var dejligt at hun ville hjælpe mig. Så kom både Lisbeth og Cecilie forbi og så hørte de vores taler. De synes også at de begge var rigtig gode og det var dejligt. Så smuttede pigerne igen og så brugte vi lidt tid på at ordne vores taler og skrive dem rene, så det hele er klar til i morgen.Så lagde vi vores taler lidt tid side og så snakkede vi med Cecilie og Mille, som var kommet ind på vores værelse. Så snakkede vi lidt og derefter gjorde vi os klar til, at gå ned i strandparken for at mødes med resten af holdet kl. 19.00.
Da Kristian og Lise fra holdet har fødselsdag i vores friuge, er vi ikke alle samlet til det, så festholdet valgte at holde deres fødselsdag i aften. De havde købt ind til den helt store barbecue fest med bøffer og burger. Det manglede ikke noget og det var rigtig lækkert. Vi sad lidt spredt i parken på nogle bænke, men heldigvis var de ikke langt fra hinanden så vi på den måde stadig sad lidt samlet.  Menuet stod som sagt på burger med bøf, salat, agurker, ketchup, dressing og burgerboller. Det var rigtig lækkert, men alligevel simpelt så vi ikke skulle stå og lave alt muligt mad nede i parken. Derefter sang vi fødselsdagssang for dem begge og så fik vi en chokolade fødselsdagskage, som lagde en god bund oven på alle burgerne og den smagte okay. Jeg har smagt bedre fødselsdagskage, men mange af de andre var rigtig vilde med den, så det var nok bare mig der ikke var så vild med den. Det var rigtig hyggeligt at vi alle var nede i parken og parken lå ned til vandet, så det var en rigtig flot aften. Selvom solen for længst var gået ned, så var det stadig lidt lunt i luften, lidt ligesom en varm sommeraften så det kunne ikke være bedre. Efter nogle hyggelige timer i samvær med resten af holdet og med en mave der var godt fyldt op, var vi nogen stykker som gik hjem til hotellet.
Vi startede med at være mange som gik hjem, men så snart vi gik nede langs shoppegaden, skulle de fleste lige have lidt spontant shopping, så det endte med at de alle sammen lige så stille forsvandt. Så til sidst var det kun mig og Cecilie som var tilbage og da vi ikke skulle shoppe, valgte vi begge at gå direkte hjem. Vi hyggede os og havde det rigtig sjovt på vores tur hjem til hotellet, så det gjorde ikke noget at de andre forsvandt for os. Da jeg tilbage til hotellet, gjorde jeg mig klart til at komme i seng og så sad jeg og skrev lidt dagbog. Sissel var ikke kommet hjem endnu, så det var dejligt at have lidt tid for mig selv. Da Sissel kom hjem, havde hun selvfølgelig været på shopping og købt lidt tøj. Både Lisbeth og Mille havde også købt lidt, så de kom ind på vores værelse og skulle vise deres ting frem. Lidt efter gik de igen, da Sissel og jeg skulle øve os på vores taler. Så skrev Sissel sin dagbog færdig, mens jeg var for træt til det, så jeg lagde mig til at sove med det samme. Jeg gik tidligt i seng, da jeg også skal være frisk til den spændende dag i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar