mandag den 28. maj 2012

Udfordrende og kreativ dag

D. 23.05.12
I dag hørte jeg slet ikke mit vækkeur ringede, så Sissel måtte vække mig og blev lidt forskrækket, da jeg troede vi havde sovet over os. Men det havde vi heldigvis ikke, så jeg blev liggende lidt i sengen indtil jeg lidt efter tog mig sammen til at komme op. Det går meget bedre med min forkølelse, det er ikke så slemt mere, selvom jeg stadigvæk er hæs og hoster meget. Men det går fremad og det er rigtig dejligt.
I skolen skulle vi starte på et nyt emne, som er konflikt og vi startede med at blive inddelt i 3 lige store grupper også fik vi et kæmpe stykke papir, hvor vi hver især skulle skrive nogle ord ned, som vi forbinder med konflikter. Vi måtte ikke snakke sammen i gruppen og det gjorde ikke noget, hvis vi skrev det samme. Bagefter skulle vi så sætte ring om de positive ord, negative ord og de ord som både er positivt/negative. Derefter skulle vi finde ud af, hvilken af disse 3 grupper vi havde flest af og i min gruppe havde vi flest negative. Så skulle den første gruppe finde 5 negative ord, den næste 5 både positive/negative og den sidste gruppe, skulle finde 5 positive. Så skulle vi snakke om det på klassen og det brugte vi lidt tid på. Så snakkede Janie lidt om konflikt og hvad der menes med konflikt, at det er en uoverensstemmelse der er mellem flere personer eller grupper i et socialt system, at der findes to aspekter at tage hensyn til: at opnå resultat, der tilfredsstiller egne mål og behov, at opretholde en ønskelig relation til én el. flere personer. At konflikt hører med til enhver forandring. Både på den positive, men også negative måde. At man skal gå efter sagen, frem for relationen – gå efter bolden og ikke den anden person. Så fortalte hun også lidt om de forskellige konflikttyper der findes, om en konflikttrappe som viser hvordan det hele starter og hvis man ikke tager konflikten op, går man længere og længere op af trappen og ender i et rigtig dårligt tilfælde med at bruge psykisk/fysisk vold. Så der er mange måder at opfatte en konflikt på og at løse problemet på. Jo længere man venter med at tage konflikten op, jo svære er det at gøre det god igen. Så fortalte hun også lidt om konfliktens stopknapper, som også er en del af det, at løse en konflikt. Det kan være Personspørgsmål hvor man går tilbage til starten, Der er meget i vejen – hvor man skal tage én ting ad gangen, Taler om hinanden – men i stedet tale med hinanden, Ingen kontakt – Skabe en brobygning, få en 3 part med ind i konflikten som ikke har en følelsesmæssig indvirkning, Åbenlyse kampe – anerkendelse, sig 1 positiv ting om fjenden, så energi ned, Fortsat fjendskab – forsoning. Det hele gælder om, at være tættere på personspørgsmål, så er det lettere at komme ud af konflikten.
Så skulle vi også lærer om konflikthåndtering og hvilken betydning det har for os. De fleste undviger: vil undgå at møde konflikten, tage maske på, er undskyldende og bortforklare. Eller svare aggressivt: verbale angreb, blive personlige, give igen af samme skuffe osv. Eller er åbne: erkender uenigheden, være nysgerrig, spørge ind til problemets kerne osv. Så der findes forskellige måde, at reagere på en konflikt og der er også nogle grundlæggende principper for en konfliktløsning. Det er: direkte kontakt, være oprigtig indstillet på at løse konflikten og at begge parter for tid og plads til at forklare sig. Så i en konflikt skal der være plads til, at alle kan give sin forklaring og på den måde, måske få løst konflikten. Så skulle vi lave en test som gik ud på, at vi skulle finde ud af hvilken personlige konfliktstil vi hver især har. Vi skulle finde ud af hvilken 5 af disse konfliktreaktionsstile vi bruger i vores job: Kæmpende/konkurrence, Problemløsende/samarbejde, Kompromissøgende, Undvigende, Formildende/tilpassende. Det gjorde vi på den måde, at vi have to forskellige situation også skulle vi sætte ring om den sætning der passer bedst til os. Derefter skulle vi tælle det sammen og sætte det ind i et skema. På den måde ville vi i sidste ende finde ud af, hvilken personlig konfliktstil vi har. Jeg er mest kompromissøgende og formildende/tilpassende. Så jeg går tit på kompromis og tilpasser mig efter reglerne og på den måde prøver jeg at undgå konflikter. Så snakkede Janie lidt mere om det også sluttede vi af for det emne.

På det tidspunkt var vi alle lidt trætte og selvom det var spændende at hører om alt det Janie havde at fortælle om, så blev det for nogen lidt svært at koncentrere sig. Så Janie besluttede at vi alle sammen skulle lave en samarbejdsøvelse og hvor vi skulle have vores fulde koncentration frem igen. Vi skulle lave øvelsen med tennis bolde, som vi også lavede den anden dag. Hvor vi blev delt op i 2 lige store grupper, så skulle vi kaste en tennisbold rundt til hinanden, så alle i gruppen fik tennisbolden én gang og på den måde ende det samme sted som vi startede. Vi skulle kaste den på kryds og tværs og måtte ikke snakke med hinanden i mens. Vi skulle se hvor lang tid vi kunne holde den kørende og efter noget tid, kom der flere og flere bolde med i spillet, så det handlede om at koncentrere sig og samarbejde. Vi startede med at stå i de samme grupper som sidst og vores rekord var 13, men denne gang stak vi den med 17, så det var rigtig dejligt. Til sidst skulle vi alle stå i en stor rundkreds også skulle vi gøre det samme alle sammen. Så vi startede med at sige et navn og kaste bolden til den person, da vi var nået hele vejen rundt skulle vi prøve at kaste bolden. Men det gik ikke så nemt i starten, da det var lidt svært når vi var så mange og nogle var lidt ukoncentreret. Så sagde Janie at vi skulle lukke øjnene og så skulle vi gennem legen i hovedet på den måde, at den første person som kastede bolden skulle sige 1, den næste sige 3 osv. osv. Så selvom vi ikke så på den person vi skulle have bolden af, kunne vi lytte efter hvornår personen sagde et nr. og på den måde komme hele vejen igennem, indtil alle havde sagt et tal og den kom tilbage til start. Det var lidt underligt at prøve i starten, men efter nogle forsøg hjalp det faktisk. Vi fik bolden hele vejen igennem nogle gange inden vi tabte den og det var da meget godt. Da vi havde brugt lidt tid på det, var alle klar til igen at sidde og lytte. Denne gang skulle vi i gang med et nyt emne som er selvværd og selvtillid. Vi blev inddelt i nogle grupper, hvor jeg var sammen med Lisbeth, Mille og Katrine R. Så skulle vi snakke om forskellen på selvværd og selvtillid og skrive det ned. Så snakkede vi om vores personlige selvværd og selvtillid, selvom det var lidt grænseoverskridende at fortælle om sig selv på den måde, så var det faktisk meget rart. Vi har alle et eller andet at fortælle om og kunne samtidig give hinanden feedback eller gode råd til at håndtere det på. Jeg lærte også nye sider af pigerne at kende og det var rigtig dejligt. Da vi havde snakket om det i en halv times tid, så var dagen allerede gået og så havde vi fri.


Vi hygger mens der bliver skrevet sang
Da vi havde fri, gik jeg op på værelset, tog lidt at spise og fik besvaret nogle beskeder inde på facebook. Så gik jeg i Food Pantry og fik handlet lidt ind. Jeg var løbet tør for en deodorant, så det var meget vigtigt at få købt og ellers købte jeg lidt frugt og slik. Så det blev ikke til så meget, men det var dejligt at få det ordnet alligevel og meget hyggeligt at handle ind sammen med Mille. Da vi kom tilbage, gik jeg ind på værelset og så lidt Venner i tv’et. Så begyndte jeg at skrive dagens dagbog indtil nu og brugte lang tid på det, da jeg gerne vil have flest mulige detaljer med fra skolen af. Så det tager lidt tid at få det hele med, men havde ikke rigtig andre planer for dagen end det og ordne billeder, så det gjorde heller ikke noget. Mange af pigerne lagde sig ned til poolen, men jeg havde ikke rigtig lyst og måtte også hellere lade være pga. min forkælelse. Så jeg blev på værelset og hyggede mig alene, det var også meget rart.  Resten af dagen brugte jeg på at ordne billeder og finde ud af hvilke jeg vil lægge ind på facebook. Der var mange at vælge i mellem og det var heller ikke så nemt at vælge, så det tog sin tid. Jeg sad og ordnede det, mens Sissel lagde hendes billeder ind på facebook og det brugte hun også lang tid på. Da vi begge var færdige med det, begyndte vi at varme noget aftensmad. I dag stod menuen på pasta med nuggets, majs, ristet toastbrød med kylling pålæg og avokado i skiver. Det var nemt og lave og det smagte rigtig godt. I dag skulle vi spise sammen med Stina, Julia, Cecilie, Mille og Louise og vi mødtes på vores værelse, da vi havde en plan for resten af aftenen. Vi spiste sammen og det var super hyggeligt, vi snakkede om alt muligt og glemte helt tiden. Det der var vores plan var, at vi skal have en gallafest torsdag d. 31.05.12 også må vi alle meget gerne komme med et indslag til festen.
Vi 7 piger havde snakket om, at lave en sang og det var det vi skulle gå i gang med i aften. Melodien blev til: jeg en gård mig bygge vil. Så ville vi undervejs komme ind på alle de byer vi har besøgt indtil nu også slutte med at synge nogle vers om Hawaii. Det sjove ved denne sang er, at der hele tiden er nogle som skal rejse sig op og synge en linje af sangen. Dvs. ved hver sætning står der bla. alle brunetterne skal rejse sig op og synge denne linje eller alle blondinerne, så alle ligesom kommer op og stå lidt undervejs i sangen. Efter hvert vers, skal vi skåle så vi alle kan få lidt til ganen. Vi brugte næsten 3 timer og fik lavet 7 vers. Det blev rigtig godt og vi havde det mega sjovt med, at finde sætninger til sangen. Det var super hyggeligt og det er længe siden jeg har grint så meget. Det var super fedt og rigtig dejligt at have sådan nogle timer med pigerne. Vi var super gode til at finde på en masse gode og sjove sætninger, det endte også med at sangen blev rigtig god. Vi nåede ikke at blive helt færdige med den, da det efterhånden var blevet sent og vi alle var trætte. Men vi nåede også et rigtig langt stykke i dag og mere end vi lige havde forventet. Så nu bliver det spændende at finde ud af, hvordan det bliver næste gang, når vi mødes på fredag og skal bygge videre på sangen. Det skal nok blive godt.  Da pigerne var gået igen, vaskede Sissel og jeg hurtigt op, gjorde os sengeklar, fik skrevet dagbog og ordnet lidt forskelligt på nettet, inden vi lage os til at sove lidt senere end vi plejer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar