I dag hørte jeg slet ikke mit vækkeur ringede, så Sissel
måtte vække mig og blev lidt forskrækket, da jeg troede vi havde sovet over os.
Men det havde vi heldigvis ikke, så jeg blev liggende lidt i sengen indtil jeg
lidt efter tog mig sammen til at komme op. Det går meget bedre med min
forkølelse, det er ikke så slemt mere, selvom jeg stadigvæk er hæs og hoster
meget. Men det går fremad og det er rigtig dejligt.
I skolen skulle vi starte på et nyt emne, som er konflikt og
vi startede med at blive inddelt i 3 lige store grupper også fik vi et kæmpe
stykke papir, hvor vi hver især skulle skrive nogle ord ned, som vi forbinder
med konflikter. Vi måtte ikke snakke sammen i gruppen og det gjorde ikke noget,
hvis vi skrev det samme. Bagefter skulle vi så sætte ring om de positive ord,
negative ord og de ord som både er positivt/negative. Derefter skulle vi finde
ud af, hvilken af disse 3 grupper vi havde flest af og i min gruppe havde vi
flest negative. Så skulle den første gruppe finde 5 negative ord, den næste 5
både positive/negative og den sidste gruppe, skulle finde 5 positive. Så skulle
vi snakke om det på klassen og det brugte vi lidt tid på. Så snakkede Janie
lidt om konflikt og hvad der menes med konflikt, at det er en uoverensstemmelse
der er mellem flere personer eller grupper i et socialt system, at der findes
to aspekter at tage hensyn til: at opnå resultat, der tilfredsstiller egne mål
og behov, at opretholde en ønskelig relation til én el. flere personer. At
konflikt hører med til enhver forandring. Både på den positive, men også
negative måde. At man skal gå efter sagen, frem for relationen – gå efter
bolden og ikke den anden person. Så fortalte hun også lidt om de forskellige
konflikttyper der findes, om en konflikttrappe som viser hvordan det hele
starter og hvis man ikke tager konflikten op, går man længere og længere op af
trappen og ender i et rigtig dårligt tilfælde med at bruge psykisk/fysisk vold.
Så der er mange måder at opfatte en konflikt på og at løse problemet på. Jo
længere man venter med at tage konflikten op, jo svære er det at gøre det god
igen. Så fortalte hun også lidt om konfliktens stopknapper, som også er en del
af det, at løse en konflikt. Det kan være Personspørgsmål
hvor man går tilbage til starten, Der
er meget i vejen – hvor man skal tage én ting ad gangen, Taler om hinanden – men i stedet tale med hinanden, Ingen kontakt – Skabe en brobygning, få
en 3 part med ind i konflikten som ikke har en følelsesmæssig indvirkning, Åbenlyse kampe – anerkendelse, sig 1
positiv ting om fjenden, så energi ned, Fortsat
fjendskab – forsoning. Det hele gælder om, at være tættere på personspørgsmål,
så er det lettere at komme ud af konflikten.
Så skulle vi også lærer om konflikthåndtering og hvilken
betydning det har for os. De fleste undviger: vil undgå at møde konflikten,
tage maske på, er undskyldende og bortforklare. Eller svare aggressivt: verbale
angreb, blive personlige, give igen af samme skuffe osv. Eller er åbne:
erkender uenigheden, være nysgerrig, spørge ind til problemets kerne osv. Så
der findes forskellige måde, at reagere på en konflikt og der er også nogle
grundlæggende principper for en konfliktløsning. Det er: direkte kontakt, være
oprigtig indstillet på at løse konflikten og at begge parter for tid og plads
til at forklare sig. Så i en konflikt skal der være plads til, at alle kan give
sin forklaring og på den måde, måske få løst konflikten. Så skulle vi lave en
test som gik ud på, at vi skulle finde ud af hvilken personlige konfliktstil vi
hver især har. Vi skulle finde ud af hvilken 5 af disse konfliktreaktionsstile
vi bruger i vores job: Kæmpende/konkurrence, Problemløsende/samarbejde,
Kompromissøgende, Undvigende, Formildende/tilpassende. Det gjorde vi på den
måde, at vi have to forskellige situation også skulle vi sætte ring om den
sætning der passer bedst til os. Derefter skulle vi tælle det sammen og sætte
det ind i et skema. På den måde ville vi i sidste ende finde ud af, hvilken
personlig konfliktstil vi har. Jeg er mest kompromissøgende og formildende/tilpassende.
Så jeg går tit på kompromis og tilpasser mig efter reglerne og på den måde
prøver jeg at undgå konflikter. Så snakkede Janie lidt mere om det også
sluttede vi af for det emne.
På det tidspunkt var vi alle lidt trætte og selvom det var
spændende at hører om alt det Janie havde at fortælle om, så blev det for nogen
lidt svært at koncentrere sig. Så Janie besluttede at vi alle sammen skulle
lave en samarbejdsøvelse og hvor vi skulle have vores fulde koncentration frem
igen. Vi skulle lave øvelsen med tennis bolde, som vi også lavede den anden
dag. Hvor vi blev delt op i 2 lige store grupper, så skulle vi kaste en
tennisbold rundt til hinanden, så alle i gruppen fik tennisbolden én gang og på
den måde ende det samme sted som vi startede. Vi skulle kaste den på kryds og
tværs og måtte ikke snakke med hinanden i mens. Vi skulle se hvor lang tid vi
kunne holde den kørende og efter noget tid, kom der flere og flere bolde med i
spillet, så det handlede om at koncentrere sig og samarbejde. Vi startede med
at stå i de samme grupper som sidst og vores rekord var 13, men denne gang stak
vi den med 17, så det var rigtig dejligt. Til sidst skulle vi alle stå i en
stor rundkreds også skulle vi gøre det samme alle sammen. Så vi startede med at
sige et navn og kaste bolden til den person, da vi var nået hele vejen rundt
skulle vi prøve at kaste bolden. Men det gik ikke så nemt i starten, da det var
lidt svært når vi var så mange og nogle var lidt ukoncentreret. Så sagde Janie
at vi skulle lukke øjnene og så skulle vi gennem legen i hovedet på den måde,
at den første person som kastede bolden skulle sige 1, den næste sige 3 osv.
osv. Så selvom vi ikke så på den person vi skulle have bolden af, kunne vi
lytte efter hvornår personen sagde et nr. og på den måde komme hele vejen
igennem, indtil alle havde sagt et tal og den kom tilbage til start. Det var
lidt underligt at prøve i starten, men efter nogle forsøg hjalp det faktisk. Vi
fik bolden hele vejen igennem nogle gange inden vi tabte den og det var da
meget godt. Da vi havde brugt lidt tid på det, var alle klar til igen at sidde
og lytte. Denne gang skulle vi i gang med et nyt emne som er selvværd og
selvtillid. Vi blev inddelt i nogle grupper, hvor jeg var sammen med Lisbeth,
Mille og Katrine R. Så skulle vi snakke om forskellen på selvværd og selvtillid
og skrive det ned. Så snakkede vi om vores personlige selvværd og selvtillid,
selvom det var lidt grænseoverskridende at fortælle om sig selv på den måde, så
var det faktisk meget rart. Vi har alle et eller andet at fortælle om og kunne
samtidig give hinanden feedback eller gode råd til at håndtere det på. Jeg
lærte også nye sider af pigerne at kende og det var rigtig dejligt. Da vi havde
snakket om det i en halv times tid, så var dagen allerede gået og så havde vi
fri.
Vi hygger mens der bliver skrevet sang |
Vi 7 piger havde snakket om, at
lave en sang og det var det vi skulle gå i gang med i aften. Melodien blev til:
jeg en gård mig bygge vil. Så ville vi undervejs komme ind på alle de byer vi
har besøgt indtil nu også slutte med at synge nogle vers om Hawaii. Det sjove
ved denne sang er, at der hele tiden er nogle som skal rejse sig op og synge en
linje af sangen. Dvs. ved hver sætning står der bla. alle brunetterne skal
rejse sig op og synge denne linje eller alle blondinerne, så alle ligesom
kommer op og stå lidt undervejs i sangen. Efter hvert vers, skal vi skåle så vi
alle kan få lidt til ganen. Vi brugte næsten 3 timer og fik lavet 7 vers. Det
blev rigtig godt og vi havde det mega sjovt med, at finde sætninger til sangen.
Det var super hyggeligt og det er længe siden jeg har grint så meget. Det var
super fedt og rigtig dejligt at have sådan nogle timer med pigerne. Vi var
super gode til at finde på en masse gode og sjove sætninger, det endte også med
at sangen blev rigtig god. Vi nåede ikke at blive helt færdige med den, da det
efterhånden var blevet sent og vi alle var trætte. Men vi nåede også et rigtig
langt stykke i dag og mere end vi lige havde forventet. Så nu bliver det
spændende at finde ud af, hvordan det bliver næste gang, når vi mødes på fredag
og skal bygge videre på sangen. Det skal nok blive godt. Da pigerne var gået igen, vaskede Sissel og
jeg hurtigt op, gjorde os sengeklar, fik skrevet dagbog og ordnet lidt
forskelligt på nettet, inden vi lage os til at sove lidt senere end vi plejer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar