mandag den 28. maj 2012

Personlig udvikling og kommunikation + shopping

D. 21.05.12

Jeg vågnede da vækkeuret ringede kl. 07.00 og havde endnu sværere ved at komme op end jeg plejer. Jeg havde ikke sovet så god i løbet af natten pga. min forkølelse og kunne ikke rigtig overskue at stå op. Men alligevel er det så spændende det vi lærer om i personlig udvikling og kommunikation, så jeg ville rigtig gerne afsted. Jeg spiste en lille smule morgenmad, men det blev ikke til så meget, da jeg havde ondt i maven. Så jeg tog 2 panodiler, gjorde mig klar til at komme afsted, pakkede mine ting og så gik jeg til time.
I skolen skulle vi lærer om kommunikation og det er temaet for hele ugen. Normalt tænker vi ikke så meget over, hvor stor en betydning kommunikation betyder i vores hverdag, men inden dagen var omme, fandt vi hurtig ud af det. Janie brugte meget tid på at fortælle om kommunikation og viste os en kommunikationscirkel, hvor selvom ting bliver sagt, bliver ikke nødvendigvis hørt, hørt bliver nødvendigvis ikke forstået, forstået bliver nødvendigvis ikke accepteret og sådan kan det fortsætte i en cirkel. Så på den måde er kommunikation vigtigt. Og så blev vi inddelt i nogle grupper, hvor vi skulle snakke om hvad kommunikation er, hvor vigtigt det er og hvem og hvad der har ansvar for at kommunikation lykkedes. Det skulle vi brainstorme om i grupperne og bagefter skulle vi gennemgå det på klassen. Selvom det var meget af de samme vi skrev, så var det vigtigt at hver gruppe præsenterede deres brainstorm over de forskellige ting. Og nogen af os synes det var lidt træls, da vi egentlig bare sagde lidt af det samme som de andre grupper, men Janie ville ikke acceptere det, så alle grupperne skulle præsentere det. Dét i sig selv, handlede også om kommunikation og hvordan man præsenterede det hele på. Det havde vi selvfølgelig ikke tænkt over og kunne i princippet heller ikke vide det, da hun med vilje undlod at fortælle det til os. Så den opgave klarede vi ikke så godt, men lærte heldigvis af vores fejl.
Eksempel på énvejs kommunikation,
hvor den ene forklare og den
anden skal prøve at løse opgaven
Den næste opgave gik ud på, at vi stadig skulle være i vores grupper og så skulle vi lave en kommunikationsøvelse. Øvelsen gik ud på, at 2 fra gruppen skulle sidde med ryggen mod hinanden, men de 2 andre i gruppen skulle sidde og opservere hele forløbet. Det de 2 der sidder med ryggen mod hinanden skulle lave, var at den ene skulle bygge en kompliceret figur ud af lego klodser, mens den anden skulle prøve at bygge den samme figur gennem kommunikationen. Den person som skulle bygge figuren, måtte ikke gøre andet end at lytte til den anden person og på den måde prøve at bygge figuren. Der måtte ikke snakkes eller stilles nogle spørgsmål. Det var meget sjovt at opleve, da de fleste gange mindede figurerne slet ikke om hinanden, da kommunikationen ikke altid var lige nem eller at opfattelsen af opgaven blev forstået på en anden måde. Nogle gange lykkedes det halvvejs at have samme form, mens der stort set hele vejen igennem var 2 vidt forskellige figurer.


E.eks. på tovejs kommunikataion,
hvor der må snakkes og stilles
spørgesmål
Derefter skulle vi prøve hvor der gerne måtte snakkes mellem begge parter, stille spørgsmål også den måde hele tiden sørge for at tingene blev forklaret på en forståelig måde og at opfattelsen af opgaven blev forstået på den rigtige måde. Det viste sig også, at det faktisk lykkedes at lave en ens figur, fordi man netop kunne kommunikere med hinanden. Så på den måde, lærte vi også hvor vigtig kommunikation er og at det er lige så vigtigt at lytte og forstå hvad den anden mener. Det var en meget sjov øvelse og jeg var i gruppe med Mia, Camilla W og Julie A. Det var meget rart, da jeg ellers ikke har arbejdet med dem før og derfor lærer vi også hinanden lidt bedre at kende.

Derefter blev vi inddelt i nogle grupper, alt efter som vi var mest D, I,S eller C efter vores test. I de 4 grupper, skulle vi så snakke om hvilke fordele og ulemper vi har ved det og hvad der kan arbejdes videre på, for at få det bedre med sig selv. Så skulle vi snakke sammen om det på klassen og det skabte lidt splid eller dårlig stemning i klassen, fordi vi alle 4 grupper er mere det ene frem for det andet og nogle havde list svært ved at acceptere det og tog det lidt mere personligt end vi skal. Vi skal bare respektere den person vi er, fordi du er okay som du er lige meget om du er mere D end I osv. Men det var også første gang vi arbejder med dette og i forvejen er det lidt grænseoverskridende, så vi kommer automatisk til at tage det personligt. Så efter vores frokost pause, var der nogle som havde taget det meget personligt og var blevet kede af det. Så vi tog det op på klassen og fik snakket ud om det. Janie forklarede også, at det er ikke alt vi skal tage personligt og specielt ikke i denne sammenhæng, da vi har lidt af det hele i os. Der er ikke noget der er rigtig eller forkert, fordi vi har forskellige opfattelse af det hele. Så det brugte vi meget tid på at få snakket ud om og i det hele taget vores adfærd over for hinanden, men også over for andre mennesker. Det hele blev lige pludselig personligt og ramte nogle på mange punkter, så der blev en lidt mærkelig stemning, men samtidig fik vi vent det til noget positivt i timen, så vi ikke skulle gå og være kede af det efter skole. Alligevel kunne jeg godt mærke, at nogle af tingene gik ind og påvirkede mig personligt, så jeg efter skole begyndte at græde. Og Sissel og jeg skulle have været over at handle ind direkte efter skole, men vi valgte i stedet at sætte os lidt ned og snakke om det, da det var det jeg havde allermest brug for på det tidspunkt. Så vi fik snakket om det og selvom det ikke handler om Sissel, men mere en personlig ting, var det dejligt at snakke med hende om det og det hjalp faktisk lidt. 
Da vi havde snakket lidt gik vi Food Pantry for at handle lidt ind. Det er ikke fordi vi køber så meget mere, da vi har meget vi skal have nået at spise inden vi tager hjem, så det var bare lige det mest nødvendige vi købte. Selvom jeg havde det dårligt pga. forkølelsen og allermest havde lyst til at ligge i sengen og slappe af resten af dagen, valgte jeg at være aktiv. Jeg havde længe snakket med Mille og Lisbeth om, at tage i Best Bay som er en elektronik forretning, der ligger lidt ude af byen, hvor vi alle skulle have en ny ekstern harddisk til billeder osv. fra computeren. Pigerne ville gerne gøre det i dag, da de stod og manglede den og det tager lidt tid at komme derud, så hvis jeg ikke tog med dem ville jeg nok ikke komme derud. Det ligger nemlig et stykke fra hvor vi bor også er det hyggeligere at være nogle stykker, til at tage derud sammen. Så jeg tog bare nogle panodiler også mødtes jeg med dem nede i lobbyen kl. 14.00. Så tog vi bussen derud og viste ikke 100 % hvor vi skulle stå af, men havde en lille ide om det og ellers prøvede vi os frem og det gik også meget godt. Vi brugte ikke så lang tid derude, da vi alle 3 var meget målrettet efter hvad vi skulle købe, så det var hurtigt overstået. Jeg fik købt en ny ekstern harddisk, adapter og hylster til mit kamera. Jeg stod og manglede det hele, så det var rigtig dejligt endelig at få styr på det.

Mit nye flotte ur
Efter vi havde været i Best Bay i et stykke tid og havde fået de ting vi skulle have, tog vi bussen ud til Ala Moana shoppingcenter, hvor vi skulle shoppe lidt. Vi nåede ikke rigtig at spise så meget frokost inden vi tog afsted, så da vi kom til Ala Moana centeret, besluttede vi at spise sen frokost og endte på Mac Donalds. Det var nemt, hurtigt, billigt og lige hvad vi alle 3 havde lydt til. Derefter gik vi i gang med at shoppe og kiggede i forskellige butikker.  Det eneste jeg skulle have var et ur og fandt et flot et i ALDO accessories, som også var forholdsvis billigt så det var rigtig dejligt.  Pigerne endte også med at købe lidt forskelligt, så vi havde alle fået noget godt ud af turen og fået købt det vi gerne ville have, så det kunne ikke være bedre. Tiden var bare fløjet afsted for os, så vi var først hjemme ved 18.30. Jeg gik i bad med det samme og selvom jeg ikke var så sulten, spiste jeg alligevel aftensmad fordi Sissel havde stået og lavet det. Vi fik pasta med kylling, tomatsauce og hvidløgsbønner. Det var rigtig dejligt.

 Efter vi havde spist, kom Lisbeth forbi da hun skulle have nogle af mine billeder over på sin nye harddisk. Da der var så mange tog det lang tid og endte med at vi måtte lade computeren stå og arbejde, mens vi skulle have aktivitetsmøde kl. 19.45. Vi havde egentlig ikke så meget at snakke om mht. aktiviteter som vi troede, så det endte med at vi snakkede om shopping og hvad vi havde købt. Det var nu meget hyggeligt, selvom det egentlig ikke var det vi skulle snakke om. Kl. 20.00 kom resten af holdet og så skulle vi have vores sædvanlige mandags fællesmøde. Vi havde heller ikke sp meget at snakke om på det møde, så det var mest Jacob der snakkede og spurgte om forskellige ting. Så har Jacob haft fødselsdag for nogle dage siden og ved hver fødselsdag, får vi altid kage og det havde vi endnu ikke fået af Jacob. Men i dagens anledning af, at det var hans fødselsdag vi skulle fejre, så ville han bestemme hvad vi skulle spise og i stedet for kage, havde han købt is til os. Vi blev selvfølgelig lidt overrasket over, at vi ikke skulle have kage, men så længe vi fik is i stedet for, så var det helt i orden. Så mens vi snakkede videre på mødet, spiste vi alle is og det var rigtig hyggeligt. Da vi ikke havde så meget at snakke om, var mødet også meget hurtigere overstået end det ellers plejer at være. Men det gjorde bestemt ikke noget, fordi så havde vi resten af aftenen fri til at lave alt muligt andet.
Jeg skulle skype med mor og far kl. 21.00, da jeg troede vi først var færdige med mødet der. Men heldigvis varede det ikke så lang tid, så jeg skypede med dem tidligere end vi egentlig skulle i første omgang. Vi skypede kl. 20.30 i stedet for, spå blev det ikke så sent som jeg troede og det var rigtig dejligt. Det var super skønt at snakke med dem igen og det er altid dejligt at hører hvordan det går hjemme i Danmark og hvad der er sket siden vi sidst snakkede sammen. Jeg fik også vist dem noget af alt det jeg har shoppet, så vi havde meget at fortælle hinanden og det var rigtig dejligt.Jeg fortalte dem også lidt om alt det jeg lærer i peronlig udvikling og kommunikation, men de følger også meget godt med på min blog. Så de ved allerede meget inden vi snakker sammen på skype. Det er også meget rart, da det ellers kan være lidt svært at fortælle om alt det jeg oplever og huske hvornår jeg har oplevet de forskellige ting. Så det hjælper meget, at de følger med på bloggen og det er rigtig dejligt. Tiden fløj bare afsted og vi snakkede løs i en time. Det var rigtig dejligt og bliver endnu bedre, når jeg ikke skal være afhængig af at bruge skype eller mobilen for, at kunne snakke med dem, men at jeg snart kommer hjem og kan være sammen med dem igen. Det bliver dejligt og det glæder jeg mig meget til. Da vi havde skypet et times tid, sluttede vi af for denne gang også begyndte jeg at skrive lidt dagbog. Kunne ikke rigtig koncentrere mig så længe, da jeg var træt. Så fik skrevet lidt og ellers gjorde jeg mig klar til at komme tidligt i seng og det var tiltrængt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar