torsdag den 31. maj 2012

Skole, afslapning, hygge :)

D. 29.05.12

I dag er der kun 2 dage tilbage af vores personlig udvikling og kommunikations forløb og vi det er vildt at tænke på. Vi har allerede lært en masse og blevet meget klogere på os selv og hinanden. Vi har været igennem mange ting og er snart nået til vejs ende, men den undervisning Janie har planlagt til os. Det var rigtig hårdt at stå op da vækkeuret ringede og selvom Sissel og jeg får de timers søvn vi skal have, er vi alligevel meget trætte når vi skal op. Så det var ikke så nemt, men vi fik hinanden i gang og lavet vores sædvanlige morgen ritualer også var vi klar til undervisningen. I dag skulle vi have om motivation og hvilke forskellige måder motivation påvirker os alle hver især. For at nå sine mål, kræver det 3 grundlæggende ting nemlig overbevisning, handling og resultat. De 3 ting er med til at det lykkedes og det hele bliver lidt nemmere, hvis man har de 3 ting. Så snakkede Janie lidt om overbevisning og hvilke forhindringer det nogle gange os også skulle vi skrive en historie ned, hvor vi har en overbevisning om noget der forhindre vores planer og det skal vi så selv arbejde videre med når vi kommer hjem. Derefter snakkede Janie om mere motivation også blev vi inddelt i grupper 2 og 2, hvo vi skulle gå en tur en times tid også skulle vi snakke om motivation. Vi skulle hver især snakke om, hvad der motivere os selv, hvad der demotivere og hvem der motivere os. Jeg kom i gruppe med Cecilie og vi valgte at langs Waikiki Beach, lidt væk fra alle og væk fra al bil larmen. Så satte vi os på en bænk og så ud over vandet, mens vi fortalte hinanden om motivation og hvilken påvirkning det egentlig har på os. Vi sad længe og snakkede og det var rigtig dejligt. Vi havde begge de samme ting der motivere os, men der var nogle ting vi så lidt forskelligt på. Men vi lyttede til hinanden og gav den anden plads til at fortælle også snakkede vi om det bagefter. Efter et stykke tid, var det blevet tid til at gå tilbage til hotellet og så mødtes vi med de andre igen.
Så blev vi i vores 2 grupper også skulle vi være sammen i en 4 mandsgruppe. Jeg kom i gruppe med Sabine, Sissel og selvfølgelig Cecilie. Så skulle vi hver især fortælle den anden i gruppens historie overfor den nye gruppe vi var sammen med. Dvs. at Sabine skulle fortælle Sissels historie, Sissel fortalte Sabines, jeg fortalte Cecilies og Cecilie fortalte mig. På den måde fik vi et indblik i hvad der motivere hinanden og det var meget sjovt at hører. Derefter skulle vi fælles på klassen, hver især skrive et ord på tavlen som motiverer os. Det blev der mange forskellige ord ud af og forskellige meninger omkring ordrerne. Størstedelen var vi dog alle enige om og bagefter skulle v skrive hvad der motivere os. Der var vi lidt mere enige omkring det og ved størstedelen er det ens omgangskreds, familie, venner, medstuderende osv. Så selvom vi var nogenlunde enige, var det meget sjovt at lave øvelsen alligevel. Så snakkede Janie lidt mere om motivation og at der findes to forskellige måder for motivation, det kan være at man motivere hen i mod noget – sætter små delmål, ser op til nogen, små succeser som gør at man nemmere når sit mål. Eller det kan være motiverer væk fra noget – job man ikke vil ha´, mål der er for langt væk, mening fra forældre ang. Job/uddannelse – anden retning osv. Hun fortalte også en lille huske regel som handler om: at når du skal sætte et mål, så tænk over om motivationen er hen i mod målet eller væk fra målet. Hold fokus på at komme hen i mod målet, så bliver det nemmere at nå det. Det var meget rart at vide og er helt sikkert også noget jeg vil huske når jeg kommer hjem.
Så skulle vi i gang med en ny personlig opgave, hvor vi skulle arbejde med Livshjulet. Livshjulet er et hjul, hvor vi skulle inddele det i nogle forskellige livsområder vi ønskede. Vi fik udleveret et stykke på papir, hvor der i forvejen stod nogle livsområder også måtte vi slette nogle af dem og lave dem om efter eget behov. De livsområder jeg kom ind på var, kreativitet, personlig udvikling, parforhold/kærlighed, familie, træning/motion, venner, helbred og fritid. Så skulle vi som det første sætte tal fra 1-10 ind i hver livsområde alt efter hvordan vi generelt synes det er lige nu. Så skulle vi lave et nyt livshjul på samme måde og denne gang skulle vi skrive fra 1-10 over hvor meget mentalt tid vi bruger på hvert område. Derefter skulle vi lave endnu et livshjul og skrive fra 1-10 over hvor meget fysisk/reel tid vi bruger på hvert område. Da det hele var gjort skulle vi sammenligne de sidste 2 hjul og på den måde kunne vi se, hvor meget vi egentlig tænker på det, men ikke altid gør noget ved det. Mine hjul var nogenlunde ens, da jeg tænker over tingene og så går jeg til handling for, at få det lyst og ændret til det jeg gerne vil have. Derefter skulle vi overveje hvordan vi gerne vil have vores livshjul til at se ud om 1 år og finde ud af hvordan vi hver især når frem til vores mål. Det var lidt svært at tage stilling til det, men samtidig havde vi alle noget vi gerne vil have ændret eller gjort bedre i fremtiden. Så der har vi også nogle personlige ting vi skal arbejde videre på, når vi kommer hjem. Som det allersidste i skolen i dag, blev vi inddelt i 3 grupper også skulle hver især skulle i den varme stol og hvor de andre i gruppen, skulle give komplimenter og rosende ord til os. Jeg var i gruppe med Jeanne, Camilla L, Elisabeth, Kristian, Stina, Lisbeth, Mille, Katrine R og Louise. Mens de andre i gruppen snakkede, skrev Louise det hele ned så den person der blev snakket om, har alle tingene stående på et stykke papir, så man altid kan finde det frem og læse det hele igennem, hvis man har brug for det. Den person der blev snakket om, måtte ikke sige noget, men bare tage imod det hele og det var ikke altid lige nemt. Det er rart nok at få så meget positivt at vide og så mange gode ting om en selv, men det er ikke så nemt at tage i mod det hele. Det er lidt svært fordi det netop handler om én selv og mange har svært ved det. Det kan være svært at tage i mod det i starten, men når vi en gang kommer hjem og er det dejligt at kigge tilbage på og læse igennem igen. Så stiger ens selvtillid også lidt mere. Vi nåede ikke at snakke om alle i gruppen, så de sidste skal vi snakke om i morgen og jeg er en af dem, så jeg glæder mig til at hører hvad de andre siger om mig. Derefter havde vi fri og så var det tid til at komme ned til poolen, få lidt sol og slappe lidt af.
Jeg gik med det samme op på værelset, klædte om til min bikini, fik sololie på kroppen, pakket mine ting og gik ned til poolen sammen med Mille. Da vi kom derned lå der allerede nogle af pigerne fra holdet og lidt efter lidt kom der flere til, så det næsten kun var os fra højskolen der lå der. Det var lidt sjovt at se, men også hyggeligt at vi lå så mange dernede. Det blæste igen i dag og i dag blæste det rigtig meget, så vi troede næsten vi blæste væk. Men det var dejligt at det blæste ind i mellem, fordi så var det ikke så varmt at ligge dernede og så kunne jeg holde ud at ligge dernede lidt mere. Jeg lå dernede i ca. 2 timer, det var dejlig afslappende og jeg nød det meget. Da jeg kom op på værelset igen, tog jeg hurtig et bad også skulle jeg mødes med Mille, Sissel, Cecilie, Kristian, Rasmus, Katrine R, Camilla W og Line, da vi alle skulle ud og have en ny kuffert. Så gik vi sammen til International Markets Place, hvor vi kunne finde dem billigt og havde besluttet at købe dem alle det samme sted, så vi måske kunne få lidt mere rabat. Vi fandt alle hver især en kuffert vi syntes om og skulle alle give 42 $ og det var en okay pris. Vi kunne ikke presse prisen mere ned, så vi endte bare med at købe dem. Jeg købte endnu en rød kuffert, så nu har jeg to og det er dejligt. Så er de lidt nemmere at finde på bagagebåndet og elsker rød, så det kunne ikke være bedre. Da vi kom tilbage til værelset, begyndte jeg at skrive dagbog mens Sissel begyndte at finde det tøj frem hun vil sidde i fra London til København, når vi skal flyve hjem. Vi vil nemlig ikke ankomme i det tøj vi har siddet i, i 24 timer så vi skifter tøj inden vi ankommer til København. Så det brugte hun meget tid på og lidt efter begyndte jeg også at finde mit frem. Det brugte vi et stykke tid på, vi havde det hyggeligt og sjovt med det og det var rigtig dejligt.
Derefter lavede vi aftensmad som bestod pastasalat med tun fra i går, hvidløgsbønner og majs. Så kom Mille ind og joinede os, så må vi nogle gymnastik video på Youtube fra nogle opvisninger Sissel har lavet og nogle klip fra da jeg gik på efterskole. Det var lidt sjovt at se og fedt at vise pigerne det. Så havde vi det hyggeligt med at se det, mens Sissel og jeg spiste. Lidt efter kom Lisbeth også ind til os og joinede os, mens vi så videoklippede. Så så vi nogle forskellige klip fra Youtube, med nogle andre ting hvor nogle af dem var lidt klamme, mens andre var sjove også fik vi alle et godt grin ud af det. Kl. 20.00 mødtes vi med Cecilie og Julia og så gik vi i Yogurtland for at spise en masse god is. Der er en lang gåtur dernede, men når vi først er dernede, er det hele turen værd. Da vi havde siddet og snakket mens vi nød vores is, var det tid til at komme tilbage til hotellet. Da vi kom op på værelset gik Mille med ind til os og snakkede sammen med os, mens Sissel og jeg fik skrevet dagbog. Da jeg var færdig med at skrive dagbog, fik jeg ordnet mit budget, gjort mig sengeklar og gik derefter lidt tidligere i seng end jeg plejer.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar