mandag den 14. maj 2012

Road to Hana

D. 10.05.12
I nat havde vi alle sovet rigtig godt i vores senge på hostellet og det var rigtig dejligt efter vores dårlige oplevelser i Kona. Jeg vågnede først da mit vækkeur ringede og havde svært ved at komme op. Men efter et stykke tid, kom vi alle hurtig i tøjet, fik pakket vores ting og gjort os klar til at komme ud af døren omkring 07.30. Dagens program var, at vi skulle kører på en lang strækning der hedder Road To Hana, som er en meget populær strækning på Maui. Det specielle ved denne tur er, at det er en strækning der er 109 km lang, går fra den nordøstligste side af Maui og tværs gennem landet, til den sydøstlige del af Maui. Det første stykke af vejen er ligesom en hovedvej, hvor vejene er brede og dejlige at kører på. De sidste 84 km af ruten, er det stykke der er mest populært og sværest at køre på. Det tager ca. 2,5 time at køre strækningen, da der kun er en snoede vej HELE vejen til Hana og 59 broer, hvoraf 46 af dem kun er én vognbane bred. For at gøre turen lidt mere besværlig og anstrengende at kører, er der ikke mere end mindre 620 sving på hele turen derhen. Så hvis man kører hele turen tilbage igen som vi skulle, skulle vi igennem 1240 sving. Så det blev til rigtig rigtig mange sving på vores tur. Stortset gennem hele turen, kører man i frodige og tropiske regnskov og på smalle broer der kan spores tilbage til 1990. Så vi skulle ud på en lang roadtrip, men stadig opleve en hel masse på vores tur til Hana.
Så vi klar til Road to Hana
Vi havde ikke købt morgenmad til i dag, så vi besluttede at spise på Jamba Juice, da det alligevel lå på vejen til Hana. Så jeg fik noget havregrød med banan og en cheedar tomato twist brød og det var rigtig lækkert. Vi sad udenfor og spiste vores morgenmad og det var rigtig lækkert. Vi fik også købt lidt proviant til turen og derefter startede vores lange køretur til Hana. I starten var det lidt vildt, at kører igennem så mange sving og jeg skulle virkelig være koncentreret på den smalle vej og samtidig orientere mig omkring de andre biler. Så der var mange ting at holde styr på på én gang, men efterhånden blev jeg vænnet til det og så gik det hele meget bedre. Det var et rigtig flot område vi kørte i og lidt specielt når vejene snoede sig hele tiden. Men jeepen havde heldigvis ingen problemer med at kører på strækningen, så det var rigtig dejligt, at det hele gik så nemt. Det første stop på vores tur, var ved Maikanoi som var en lille tropisk skov vi skulle vandre lidt i. Vi troede ikke rigtig, at der var noget specielt ved gåturen derop, så Sissel tog løbesko på som den eneste, mens vi tre andre tog flip flapper på. Det gik også helt fint i starten, men undervejs fandt vi ud af, at det var en dum ting. Der var mudret og smattet, vores tæer blev hurtigt beskidte og det endte med at Cecilie gik rundt i bare tæer. Men vi fik set en masse smuk natur på vores vej og det var rigtig dejligt. Da vi kom tilbage til bilen, prøvede vi at vaske det værste mudder af vores fødder, selvom det ikke var så nemt og derefter kørte vi videre.
Haipua´uea Falls
Næste stop på vores tur, var ved Haipua´uea Falls som var et lille flot vandfald. Det var ikke så stort, som de vandfald vi ellers havde set, men det var meget flot at se alligevel. Mens vi holdte en lille pause, beundrede vandfaldet og naturen omkring, fik vi også vasket det værste mudder af vores fødder og det var rigtig dejligt. Vi valgte at sidder et stykke tid, nyde solen, slappe af og det var et rigtig dejligt sted at holde en kort pause. Efter noget tid kørte vi videre på vores tur og stoppede ved Kaumahina State Wayside Park, for at holde en toiletpause og se look out pointet der. Det var en rigtig flot udsigt ud over kysten og mens vi stod og ville tage nogle gruppebilleder, kom der en fremmed mand hen og spurgte om han skulle tage et af os alle. Det var rigtig dejligt, at han spurgte og de er rigtig flinke til det herover. Vi når ikke at stå ret længe før de spørger, så det er rigtig dejligt. Så kørte vi et stykke tid videre mod Hana og så var det blevet tid til frokost. Vi kørte til Aunty Sandy’s Banana Bread i Ke’anae, hvor de solgte noget populært brød der hedder Banana Bread. Vi skulle selvfølgelig prøve at smage det og det mindede meget om banankage. Det var et stort brød, så Mille og jeg delte det, mens vi også købte en hot dog til frokost. De andre spiste kun kagen og jeg var glad for jeg også havde spist noget andet, da jeg ikke brød mig så meget om Banana Bread. Men det var sjovt nok, at vi prøvede at spise det og fandt ud af, hvad det var for noget.
På vores vej videre kørte vi forbi endnu en sort strand, men vi gad ikke stoppe op, da vi havde set så mange af den slags i forvejen. Men det var endnu et særsyn at se en sort strand og set vildt, at det kan lade sig gøre. Det er ret flot at se.

Den sorte strand ved Waianapanapa
State Park
Næste stop var ved Makapipi Falls, som var et vandfald vi så på vores vej og så holdte vi ind på en lille parkeringsplads, for at se nærmere på vandfaldet. Mille, Sissel og jeg valgte at udforske stedet lidt, så vi valgte at gå ned ad en skrant, for at gå på de sten der lå ved vandfaldet. Det var sådan at vandfaldet lå ved en skrant, så var der et fladt stykke også fortsatte vandfaldet ned af endnu en skrant. Det var på det flade stykke, hvor vi kunne gå og på det sted var der en rigtig flot udsigt. Vi fik også taget nogle flotte billeder, mens Cecilie og Lisbeth tog billeder af os oppe fra broen. Derefter kørte vi videre mod et sted, hvor vi kunne se verdens 18. største lava tube. Vi fik udleveret nogle lommelygter, fordi der var bælgravende mørkt nede i den lava tube og vi kunne gå 1,5 miles dernede. Det var meget underligt, men også spændende at gå dernede. Heldigvis var der ikke nogle dyr dernede, så det var ikke så uhyggeligt igen. Det var lidt specielt at gå dernede og det er lidt vildt at tænke på, at sådan en tunnel er blevet dannet af flydende lava for mange år siden. Efter en 30 min. tid dernede, var det blevet tid til at kører videre. Vi kørte til Waianapanapa State Park, som var en slags telt campingsplads, og offentlige faciliteter. Der var endnu en sort strand som vi gik ned til også gik vi ud på en lille hiking tur op af en lille bakke, så vi kunne få en bedre udsigt ud over området. Der var også nogle høje klipper og det var et rigtig flot syn, når vandet blev presset ind på land og ramte klipperne. Så sprøjtede det på nogle flotte måder og vi brugte lidt tid der for, at tage nogle flotte billeder. Det var meget sjovt, underholdende og der var en rigtig flot udsigt.

Mille, Sissel og Lisbeth, der
står ved vores flotte bil
Da vi havde været der et stykke tid, var dagen ved at være slut og vi besluttede at kører helt hjem. Vi var alle ved at være trætte og jeg kunne næsten ikke overskue den lange kørertur hjem. Så vi blev hurtigt enige om, at vi ikke skulle stoppe på vejen hjem for at se flere ting,så vi kørte bare direkte hjem. Det var rigtig dejligt og gjorde den lange køretur lidt lettere at komme igennem, selvom det stadig var lidt hårdt. På vejen hjem snakkede vi alle sammen, hørte musik, sang med og havde en rigtig hyggelig afslutning på vores tur til Hana. Da vi kom hjem valgte Mille, Lisbeth og jeg at tage på Subway for, at købe noget aftensmad. Jeg købte den samme salat jeg fik i går, havde ikke rigtig lyst til noget andet og den smagte også rigtig godt. Da vi gik tilbage til vores hostel, tog jeg et bad og gjorde mig klar til at komme i seng tidligt. Så fik jeg skrevet lidt dagbog, men kunne ikke overskue at skrive det hele. Så jeg stoppede halvvejs og besluttede at skrive resten i morgen. Så fik jeg læst lidt i min nye engelsk bog og efter noget tid lagde vi os alle til at sove. Selvom det var lidt tidligere ned de andre dage, var det rigtig dejligt at komme tidligt i seng efter sådan en lang, men spændende dag. Jeg fik hvert fald øvet mig i, at kører gennem sving og selvom der var rigtig mange af dem og det blev lidt anstrengene til sidst, så var det meget sjovt at prøve alligevel. Så har jeg også kørt roadtrip på Maui. Endnu en ting på listen jeg kan krydse af på min liste, på denne tur J


Ingen kommentarer:

Send en kommentar