søndag den 20. maj 2012

Skole, sol og shopping

D.17.05.12
I dag er der præcis 3 uger til vi skal rejse hjem til Danmark. Det er vildt så hurtig tiden går og selvom jeg nyder at være her, så glæder jeg mig også meget til at komme hjem. I dag er også sidste dag i denne uge, at vi skal have kommunikation og det er vildt at tænke på ugen snart er gået og vi snart skal have weekend. Nogle gange føler jeg, at der ikke er nok timer i døgnet til alt det jeg gerne vil nå, fordi dagene går så hurtigt og det er næsten ikke til at følge med. Men når jeg tænker tilbage, har jeg oplevet utroligt meget og det var været rigtig fedt at være afsted. Og vil nyde de sidste 3 uger her på Hawaii og se frem til at komme hjem.
I skolen i dag skulle vi snakke om uddannelse, hvad vi tænker om uddannelse. F.eks. mange muligheder, uoverskueligt, tidligt op, succes, SU, social, viden, sjovt, frygt for at vælge rigtigt, levevej, spændende, løn, nye venner m.m. Vi snakkede også om hvilke forhindringer vi synes der er ved uddannelse og det kunne f.eks. være for mange muligheder, bosted, penge, ikke god nok/ikke kunne komme ind, veninder, eksamen, mig selv, ny start, motivation, gå glip af noget, valg af uddannelse, forkert valg, for mange overvejelser m.m. Vi skulle brainstorme det på klassen og kom frem til disse ord og mange flere. Der var nogle stykker i klassen som allerede var afklaret på hvad de skal starte på at læse til sommer, mens der var mange som var i tvivl og helt uafklaret med tingene. Der var også mange som haltede mellem et sabbatår mere, eller starte på uddannelse til sommer. De overvejede et sabbatår mere fordi det gav mere tid til afklaring, joberfaring, længere ungdom, moden på at starte, rigtige valg m.m. Så det var lidt spredt i klassen, hvem der var afklaret og ikke, så vi skulle derefter have en Walk and Talk, hvor vi skulle lege coach for hinanden to og to. Den ene part skulle være afklaret, men den anden enten skulle eller gerne måtte være lidt i tvivl. På den måde kunne man supplere hinanden og så kunne den person der var uafklaret med sit valg, måske blive lidt klogere efter en snak med en person som er afklaret. Vi havde 60 min. til det og måtte gå lige hen vi ville. Vi skulle bare være et sted, hvor vi ikke blev forstyrret af de andre i klassen. Jeg snakkede med Lisbeth og vi valgte at gå en tur langs stranden og igennem nogle naturområde. Det var rigtig dejligt. Lisbeth er helt afklaret på hvad hun skal, så det var rigtig dejligt for mig at snakke med hende og selvom jeg også er forholdsvis afklaret på hvad jeg skal, så var hun god til at hjælpe mig på rette vej og det var rigtig dejligt.
Efter en times tid skulle vi tilbage til hotellet og mødes med de andre. Vi fik derefter lidt tid til, at skrive nogle ting ned om vores tur, også skulle vi skrive 5 af vores kompetencer, 5 værdier og 5 interesser, så vi altid kan kigge tilbage på det. Derefter skulle vi skrive om vores tur og hvad vi fik ud af det, om vi er blevet mere afklaret og hvad vores planer af blevet. Til sidst skulle vi alle mødes og snakke om det i klassen. Janie gennemgik ved hver elev, hvad vi havde fået ud af dette og stortset de fleste var blevet afklaret med deres valg af uddannelse efter vores lille øvelse. Der var stadig nogle få som var i tvivl og dem snakker Janie med i løbet af de næste par dage, så alle har en nogenlunde ide om hvad vi skal, når vi kommer hjem til Danmark. Det var rigtig fedt at hører om, hvad de andre havde af planer og alle var med inden over det. Nogen fik afklaret mange ting, hos andre åbnede der nye muligheder op, men der hos de sidste dukkede nogle kontakter op indbyrdes. Så alle var der for at hjælpe hinanden og støtte hinanden og det var rigtig fedt at opleve. Det næste vi skulle i gang med, var at blive inddelt i nogle grupper med 4 i hver gruppe også skulle vi snakke om ugens forløb og hvad vi har lært om indtil ny og hvad vi synes om de forskellige ting. Janie inddelte os i grupper og det var rigtig dejligt, så jeg igen kom til at snakke med nogle andre end jeg ellers plejer. Jeg kom i gruppe med Katrine R, Camilla W og Louise og jeg snakker ikke så meget med dem ellers, så det var dejligt at få snakke lidt med dem i dag. Specielt med Louise, da hun overvejer at starte på designteknolog på TEKO. Det er lidt pudsigt hun vil gå lige der, så det snakkede vi meget om. Vi snakkede selvfølgelig også om ugen forløb og blev hurtigt enige om, at det var fedt at lærer om DiSC og tage den test, så vi bedre kan forstå os selv og hinanden, at vi har allerede lært rigtig meget om os selv, gode metoder vi har fået med, mulighed for bedre at tackle andre, rart at vide om folks adfærd, det rette tidspunkt at snakke om uddannelse m.m., mere afklaring på mange ting, positiv energi mellem hinanden, fedt at alle støtter og bakker hinanden op, at det er vildt vi har lært alt dette på 1 uge.
Derefter blev vi inddelt i to store grupper og hver gruppe skulle lave en samarbejdsøvelse. Det gik ud på at vi skulle stå i en rundkreds og så skulle vi kaste en tennisbold til hinanden. Bolden startede ved en person også skulle den kastes rundt mellem hver enkelt i gruppen og sendes tilbage til startpunktet. Vi skulle kaste på kryds og tværs, så det handlede om at koncentrere sig og samarbejde. Vi startede med at have en bold og endte med at have 5 bolde. Så snart bolden blev tabt, skulle vi starte foran og det galt om at have den kørende i længst tid. Til sidst skulle vi konkurrere mod den anden gruppe og den vandt vi, da boldene tilsammen havde været i gang 13 gange. Så det var rimelig godt gået. Men det var også en rigtig sjov øvelse, men kræver også at man er koncentreret og samarbejder med hinanden. Da vi alle havde været igennem og prøvet nogle gange, havde vi fri. Det havde været endnu en spændende dag i skolen og selvom det er dejligt at have forlænget weekend, glæder jeg mig allerede til at komme i skole på mandag.
Da vi havde fri gik jeg op på værelset, klædte om med det sammen, smurte mig ind i olie med faktor 15, pakkede mine ting og gik sammen med Mille ned til poolen. Cecilie, Stina og Camilla W. lå allerede dernede så jeg lagde mig ved siden af dem, mens Mille lagde jeg længere hen og holdte plads til Katrine og Sissel. Lidt efter kom Lisbeth og Sille og lagde sig ved siden af os. Det var rigtig hyggeligt at vi lå så mange dernede og selvom vi enten sover eller hører lidt musik, snakker vi ind i mellem med hinanden, men i det hele taget er det bare hyggeligere at ligge flere dernede. Det var rigtig dejligt vejr endnu en gang og dejligt at ligge dernede. Solen varmede rigtig meget, men heldigvis var der også lidt vind ind i mellem, så det var lige til at holde ud. Jeg lå dernede og slappede i 1,5 time, tog en hurtig svømmeturen i poolen og så gik jeg op på værelset igen. Så klædte jeg om til fitness tøj og mens jeg ventede på skulle træne sammen med Cecilie kl. 16.45, fik jeg skrevet lidt dagbog. Så gik vi ned i hotellets fitness rum og skulle træne lidt sammen. Line og Julie A., var også dernede men var heldigvis færdige med maskinerne, så der var plads til os. Så fik jeg trænet lidt i 30 min. og det var rigtig hårdt. Siden vi alle kom tilbage fra friugen, har vi lagt mærke til at det er blevet meget varmere og derfor sveder vi også meget mere end vi plejer at gøre derhjemme. Det er meget underligt at opleve og derfor skal der heller ikke så meget til, før det bliver meget hårdt. Men vi er nogle seje piger, så vi klarer os igennem det. Det er jo også kun et luksus problem, så det skal vi vist ikke klage over. Efter træningen sammen med Cecilie, gik vi op på værelset og mens hun skulle have nogle billeder af Sissel, kom Mille også ind på værelset og selvom de var der, skulle jeg lave mine øvelser. Så lavede dem mens jeg snakkede med pigerne og det var rigtig hyggeligt.
Efter et stykke tid, gik de ind til sig selv igen også begyndte Sissel at lave aftensmad, mens jeg gik i bad. Aftens menu stod på pasta med nuggets og hvidløgsbønner. Det er nemt at lave og smager rigtig godt. Så sad vi og spiste mens vi så Big Bang Theory i tv’et og det var rigtig hyggeligt. Så vaskede jeg op, mens Sissel fik ordnet nogle billeder og jeg fik skrevet lidt dagbog. Derefter gik jeg ind til Sille og Ditte for, at låne Silles harddisk, da hun havde nogle film og serie som jeg gerne ville have. Men computeren overførte tingene, gik jeg i Forever 21 sammen med Cecilie og Mille. Vi gik forbi en sko butik, hvor jeg også fandt et par flotte sandaler som jeg manglede. Det var egentlig ikke meningen, at jeg skulle have noget i Forever 21 i dag, men manglede nogle småting og endte med at købe dem. Jeg fandt et par lyse jeans, lyse short, leggings, en neon/koralfarvet bluse, en pung og et par solbriller. Man kan aldrig få for lidt af de ting og især når det er så billigt, som det er i Forever 21. Så det var rigtig dejligt, at jeg fik styr på de ting og ny mangler jeg heller ikke så meget, at få styr på inden vi tager hjem. Da vi kom tilbage til hotellet mødte vi lige Elisabeth og Marie og stod lidt og snakkede med dem. Så smuttede vi op på vores værelser og Cecilie gik med ind til mig og Sissel, da hun skulle se hvilke film og serie jeg har fået af Sille også vil hun også gerne have nogle af dem. Sissel var på værelset, så jeg skulle også lige vise hende alle de lækre ting jeg købte. Så blev Cecilie lidt og snakkede med os og da hun gik ind til sig selv igen, gjorde jeg mig klar til at komme i seng. Fik skrevet det sidste af dagens dagbog og læste lidt indtil jeg havde fået overført nogle af serierne. Det tager lang tid, så resten må vente til i morgen. Omkring kl. 22.30 var vi begge klar til at komme i seng og lagde os til at sove.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar