mandag den 16. april 2012

Udflugt med begge engelsk klasser til østkysten

D. 12.04.12

I dag skulle begge engelsk klasse ud på en lille udflugt rundt i Honolulu. Vi skulle først mødes kl. 07.45, så vi havde mulighed for at sove lidt længe. Så Sissel og jeg stod op lidt i 7 og selvom det var lidt senere end normalt, var det alligevel lidt hårdt. Vi mødtes med de andre nede ved bussen og igen i dag skulle vi kører i en af de gule skolebusser som er lidt slidte. Vi startede med at kører hen til universitetet hvor vi skulle hente Emily og Robert (de to lærer som underviser os i engelsk). Vi skulle kører hen til nogle specielle steder på vores tur og undervejs skulle vi have en lille guidetur omkring det vi besøgte. Men det var ikke hvilken som helst guide vi havde med os, det var nemlig os selv der skulle fortælle de andre fra klassen lidt om de steder vi så undervejs. Vi startede med at kører hen til Punahou School som er en privat skole, hvor bla. Barack Obama gik i skole. Så kom vi hen til Old Nu’uanau Pali Road, hvor det specielle ved denne vej er, at træernes grene og blade gik ind over hinanden og dannede en slags tunnel over vejen.
Kailua Beach
Derefter kørte vi videre til Nu’uanu Pali Lookout, som var den første udkigspost vi skulle besøge. Det var super flot og der var vi i ca. 30 min inden vi skulle videre. Det næste stop var Kailua Beach og det var en af de flotteste strande jeg nogensinde har set. Det var et paradis med hvidt sand, krystalblåt vand, palmer, skyfri himmel og dejligt varmt. Det var meget fristende at hoppe i, men vi havde hverken badetøj med eller tid til det. Så kørte vi videre til Waimnalo Point, som var endnu en fantastisk strand vi skulle besøge. Strandene ligger på den samme side, så de minder meget om hinanden, men er stadigvæk lidt forskellige på hver deres måde. Vi holdte frokost pause ved Kailua Beach og det var rigtig lækkert. Dog var vi bagud med tidsplanen fra starten af, så vi fik en lidt kortere frokost pause end vi egentlig skulle. Selvom det vart et rigtig lækkert sted at være, så var det også rart nok at komme videre i vores program. Derefter kørte vi videre til Makapu’u Point, hvor vi bla. kan svømme med delfiner. Det er der mange af os, som gerne vil prøve at opleve.

Turistguide for et minut

Næste stop på vores tur var til Hlona Blow Hole, som var det sted på turen jeg skulle lege guide foran alle de andre. Vi holdte et udkigspunkt, hvor vi kunne se Sandy Beach og selve blowhole. Sandy beach er det sted, hvor der er sket flest surfulykker. Undervandsstrømme er så kraftig, at der er sket mange dødsfald og hvor livredderne skal være 100 % sikre på, at man er en god svømmer inden man begiver sig ud i vandet. Jeg fortalte om blowhole som er et hul i en klippe hvor der nogle gange kommer vand op af, ligesom når hvaler kommer op til overfladen for at få luft.

Hanauma Bay
Det sidste stop på vores tur var ved Hanauma Bay og denne strand var lige så flot som alle de andre. Det var helt ubeskriveligt hvor fantastisk den er. Det er også et sted jeg vil kalde paradis og der kommer vi helt sikkert til at tilbringer mange timer de næste par uger. Det var virkelig et lækkert sted og vi kunne sagtens blive der hele dagen, hvis det var muligt. Men vi havde en tidsplan vi skulle følge, så derfor skulle i også hurtigt videre. Eller det troede vi i hvert fald, men det tog lidt længere tid end vi lige havde regnet med. Vores buschauffør bakkede ind i en anden bus og ramte et sidespejl og ødelagde en rude i hendes egen bus. Hun havde ikke selv opdaget det, så vi måtte fortælle det til hende inden hun kørte videre. Så hun gik ud og snakkede med den anden buschauffør og i mens kunne vi regne ud at der ville gå længere tid før vi kunne komme hjem Det var ikke så godt, da dykkerfolkene skulle ud og have dykketimer så snart vi kom hjem til den planlagte tid. Så deres planer var allerede blevet spoleret lidt, men der var ikke andet at gøre end at vente og så ville Jacob snakke med dykkerinstruktøren om det.
Politiet kom forbi for at kigge på sagen og da der ikke var sket så meget troede vi kun at der kom én politibil forbi. Men sagen skulle åbenbart gøres større end den egentlig var, så det endte med at tre politibiler i alt skulle løse det sammen, plus at der også kom en bil fra det bus selskab vores bus havde. Så lige pludselig var der mange personer om én sag og det var helt unødvendig. I mens sad vi i parken, snakkede og hyggede os selvom alle gerne ville hjem og slappe af. Efter 35 min var bussen klar til at kører igen og så var alle glade. Det var dejligt at vi endelig kunne komme videre og snart var hjemme ved hotellet igen. Da vi kom hjem tog jeg lidt at spise og så skulle der vaskes tøj. Vi vaskede tøj sammen med Charlotte og Cecilie og da vaksemaskinerne er store, kunne vi sagtens vakse tøj sammen og det var dejligt, da det er lidt dyrt hver gang der skal vakses. Vi satte 4 vakse over med tøj og betalte en hver. Mens vasken var i gang, gik vi over for at handle lidt ind.  Så gik vi tilbage til vaskekælderen på hotellet og lidt efter var tøjet vasket færdigt.

Dejligt at få tøjet tørret i den fri
Da vi ikke har noget tørrestativ skulle der lidt primitive metoder i gang for at få vasket tøj. Så jeg brugte lang tid på, at få hængt tøjet op alle mulige steder ude på vores terrasse og da der ikke er så meget plads og vi have meget vasket tøj, var det en lidt svær opgave. Men jeg fik det løst og fik tøjet tørret. Så kom Sissel hjem og havde en veninde og hendes bror med, de havde lånt Sissels computer til nogle billeder og da de var gået slappede vi af. Jeg fik skrevet lidt dagbog, mens Sissel fik læst lidt i min bog. Det var hyggeligt og dejligt afslappende, at vi havde mulighed for det midt på dagen. Så kom Stina og Mille ind for at snakke. Så gik vi alle 4 ud for at købe frimærker til vores postkort, vi fik også ordnet nogle småting på vores mobil telefoner nede i mobilbutikken som ligger tæt på hotellet. Så handlede vi lidt mere madvarer ind og derefter skyndte vi os hjem for at lave mad. Vi skulle spise sammen med mange af de andre piger kl. halv otte og aftens menu stod på rester for Sissels vedkommende og jeg fik pastasalat, med tun, philidaphia smøreost, tomat og avokado. Det smagte rigtig godt og det var super hyggeligt at spise sammen alle sammen.

Efter en times tid gik vi op på værelserne igen og så havde vi problemer med vores internet. Så jeg brugte lidt meget tid på, at se om jeg kunne finde løsningen på problemet men det lykkedes ikke. Jeg snakkede også med de andre piger fra gangen og det havde samme problem. Så vi lod det være og vil vente til i morgen og se om det virker igen. Så gik jeg ind til Mille og Louise ved siden af værelset og der var vi nogle stykker som skulle se film sammen. Selvom jeg tit er træt om aftenen, er der altid plads til social hygge. Vi så en film der hedder thevau og det var rigtig sød og hyggelig film. Efter filmen gik vi i seng med det samme og det var også tiltrængt.