lørdag den 28. april 2012

Surfing :)

D. 23.04.12
I dag er vi halvvejs igennem vores engelsk lektierne på universitetet og vi begynder lige så stille at vende os til den hverdag og inden længe er den jo snart slut igen. Det er lidt underligt at tænke på, men samtidig bliver det også dejligt at prøve noget nyt. Vi har allerede fundet en god rytme om morgenen, så vi har god tid til at nå de ting vi gerne ville og det er dejligt at vi ikke skal stresse rundt. Vi følges altid alle sammen i skole og det er rigtig hyggeligt. Selvom vi har valgt denne tur, hvor vi skal gå på universitetet er det stadig hårdt, at komme afsted hver morgenen. Men vi får hinanden med og kommer afsted til tiden.
Der skete ikke så meget i skolen i dag, andet end vi havde interchange igen med nogle af de lokale studerende. Det er ikke altid lige spændende at have interchange, især ikke når de studerende ikke snakker så meget, eller stille spørgsmål til os. Så er det lidt svært at have en samtale kørende, men de fleste er ret gode til det og så er det hyggeligt nok at snakke med den én gang om ugen. Vi har Pearl Harbor tema i denne uge, så det snakke vi også meget om i interchange. Mest omkring hvad vores egen familie lavede i det årstal hvor Pearl Harbor blev angrebet. Jeg var i gruppe med Camilla og Rasmus og vi skulle snakke med Brandon, som jeg ikke havde snakket med før.  Der var ingen af os der rigtig vidste hvad vores familie lavede på det tidspunkt, så vi kom hurtig til at snakke om en masse andet, men det var meget hyggeligt alligevel. Da interchange var slut, fik vi en lille pause og så skulle vi ellers i gang igen. I denne time handlede det om os selv og de ting vi værdsætter i vores liv. Emily fortalte at hun hver dag skriver 5 forskellige ting ned på et stykke papir, som hun værdsætter den dag. Det har hjulpet hende til at se mere positivt på livet og hver dag være glad for det liv hun har. Det skulle vi også gøre og selvom jeg værdsætter rigtig mange ting her i livet, var det alligevel lidt svært kun at skrive 5 ting. Men det var rigtig dejligt og tror også det hjælper på en selv, så længe man gør det. Derefter skulle vi skrive hvad vi tror andre tænker om os selv og det var en lidt svær opgave. Det der med at tænke egoistisk på den måde, det er jeg ikke så god til. Men inderste inde vidste jeg alligevel godt hvad familien, kæresten og vennerne tænker om mig og de har også hjulpet mig med, at blive den person jeg er i dag. Selvom det var nogle svære opgaver vi blev stillet af Emily, så var det meget rart at prøve det og det fik også mig til at tænke lidt mere over tingene og værdsætte livet lidt mere end jeg gjorde i forvejen. Så fik vi lidt lektier for og ellers var den dag i skolen veloverstået.
Diamound Head Beach, hvor vi skulle surfe
Vi tog bussen hjem med det samme og da jeg kom tilbage på værelset, havde jeg en masse jeg skulle nå på kort tid. Jeg skulle nemlig ud af døren 1,5 time senere og nåede lige at spise lidt, skrive dagbog færdig fra i går, klæde om og pakke en lille taske. Kl. 14.00 mødtes jeg med nogle af pigerne fra holdet og så tog vi bussen tilbage til universitetet. Vi skulle nemlig lærer at surfe i dag og det er noget skolen arrangere. Så jeg tog afsted sammen med Elisabeth, Camilla Lykke, Line, Camilla Wilby, Sabine, Lisbeth, Stina, Julia og Marie. Vi glædet os alle til at prøve det, men var også meget spændt på hvordan det hele gik. Da vi kom ud til skolen og skulle vi skrive under på en masse papir og det er vi efterhånden vant til, med alle de vilde ting vi alle hele tiden prøver. Men det er fedt nok. Så blev bilen og surfbrætterne pakket på en vogn og så var det ellers bare afsted. Vi kørte ud til Diamound Head Beach, som ligger 15-20 min. fra skolen og det var her vores surf lektion skulle finde sted. Som det allerførste skulle vi lige have en masse sikkerhedsregler at vide, at vi bla. andet skal holde øje med hinanden, have en makker som vi hele tiden holder øje med, hvor langt vi egentlig skulle ud på vandet for, at få de ”rigtige” bølger. Da vi så alt dette og fik alle de ting at vide, bankede vores hjerter og vi blev næsten mere nervøse end klar til at komme ud og prøve det. Vi skulle ned af en skrænt for at komme ned til vandet oppe fra vejen af og normalt er der en asfalteret vej, men der havde været stenskred dagen før så den vej var lukket. Så der var kun én mulighed tilbage og det var at gå ned af skrænten, som havde en meget ujævn vej og hvor det var svært at gå på. Der skulle vi gå mens vi bar rundt på vores surfboard og det var mega svært og rigtig hårdt. Så inden vi overhovedet nået ned til stranden, så var vi trætte i vores arme. Ikke nok med det så var der rigtig meget vind nede ved vandet, så det var lidt svært at gå rundt med vores board, men vi var alle nogle seje tøser så vi klarede det. 

Kayleen er i gang med at give os instruktioner,
inden vi selv skulle i gang med at øve os på land
Da vi kom ned til stranden, fik vi nogle instruktioner omkring hvordan vi skulle gøre på boardet og hvornår vi skulle gøre det forskellige ting. Da det var meget vind i dag, fortalte de med det samme at vi kom til at padle meget i dag, når vi skulle ud mod bølgerne. Så det var vi alle rigtig spændte på, men kunne heller ikke rigtig overskue det. Så skulle vi selv prøve at lave øvelserne på boardet, mens det stadig lå på sandet og så skulle de gå rundt og hjælpe os med at gøre tingene på den rigtige måde. Det var lidt svært at finde ud af og gjorde os alle lidt nervøse. På det tidspunkt blev vi alle lidt i tvivl om, hvad vi egentlig havde sagt ja til og blev meget mere nervøse omkring det hele end vi gjorde da vi skulle skydive. Men nu var vi nået så langt, så selvfølgelig skulle vi prøve det og gennemføre det. En af instruktørerne var padlet i forvejen og ventede på os ude i vandet, den anden stod i vandkanten og hjalp os med at komme afsted på det rette tidspunkt. Allerede der var det rigtig godt at padle ud til det ”rigtige” sted, fordi der var så mange bølger pga. vinden og vi havde modvind hele vejen. Så selvom jeg næsten brugte alle mine kræfter på at komme fremad, så føltes det næsten som om at jeg ikke kom nogle vegne. Men til sidst var vi alle samlet på det sted vi skulle være og så var det bare om at komme i gang med at surfe, eller hvert fald prøve på det.
Jeg faldte af mit board flere gange, fordi der var så meget fart på bølgerne og hvis vi ikke lige var opmærksom et minut, så kunne bølgen vælte os omkuld og så fik vi en dukkert. Det gjorde jeg mange gange, men det hører jo også med når man prøver ting for første gang. Det er det samme, når man skal lærer at stå på ski. Så er det altid svært lige i starten og til sidst kører det som en leg. Der var én gang, hvor jeg kom op og stod på mine knæ, mens jeg gled henover en bølge. Det var rigtig fedt og selvom jeg ikke nåede at stå helt op, så fik jeg alligevel en fornemmelse af det. Det var alt slid og slæbet værd bare, at prøve dette én gang. Der var også flere gange, hvor jeg ikke var helt klar og så tog bølgen mig med alligevel og fik mig lidt væk fra de andre. Så skulle jeg bare padle tilbage mod dem, mod vinden og strømmen plus der hele tiden kom bølger. Så det var lidt hårdt at orientere sig og koncentrere sig om at komme afsted. Der var også et tidspunkt hvor jeg havde lidt problemer med at komme hen til de andre og var også lidt for langsom, så en af instruktørerne måtte trække mig afsted, mens hun selv skulle padle sig fremad. Det var vildt at se og der fik jeg respekt for hende, hun lignede nemlig ikke en med mange muskler, men efter dette fandt jeg hurtig ud af, at hun var stærk. Det var fedt at opleve.
Fællesbillede - jeg står yderst til venstre
Vi fik alle en masse forsøg til at prøve at surfe og der var også nogle få af pigerne der kom op af stå på brættet, men så faldte de også hurtigt ned igen. Selvom vi godt vidste det i forvejen, så er det seriøst rigtig svært at lærer at surfe. Det handler om at have god kondi, være stærk, god timing og ikke mindst om god balance. Det gjorde det heller ikke nemmere at, vi alle 12 mennesker skulle være så tæt på hinanden, at vi næsten ikke kunne surfe uden at vi ramte hinanden. Der var også et lille uheld, hvor Lisbeth blev ramt af Julia, da hun gled oven på en bælge og ramte ind i Lisbeth. Der skete heldigvis ikke noget alvorligt, men Lisbeth blev meget forskrækket og slog sig også lidt. Så selvom det er sjovt at surfe, kan det også være meget farligt når det foregår så langt ude på vandet, hvor der er mange bølger og hvor det nogle gange kan virke lidt voldsomt. Efter en times tid var det tid til at komme ind på land igen og hjem. På det tidspunkt var vi også rigtig trætte og kunne heller ikke overskue mere. Det begyndte også at blive koldt, da vi kun havde bikini og top/t-shirt på, så det var meget passende at vi skulle afsted på det tidspunkt.
Selvom vi var godt trætte i vores arme, skulle vi selvfølgelig op af den samme vej, som da vi gik ned på stranden. Det var endnu mere hårdt, at gå op af den da det var en stejl bakke og vi skulle bærer vores surfboard med vores arme, det føltes som spagetti. Så det var bestemt ikke sjovt og vi var alle mere end lettet da vi kom op til bilen igen. Vi fik hurtig taget noget af det våde tøj af os, tørt os i vores håndklæde og viklet dem rundt om os. Der var også nogle af de andre piger som tog tørt tøj på, mens de sidste beholdte det halv våde tøj på. Vi var godt fedtet ind i sand og havde det over det hele, så vi glædet os alle sammen til at komme hjem og i bad. Heldigvis blev vi sat af forholdsvis tæt på vores hotel selvom det ikke var meningen i første omgang, men det var dejligt at vi fik lov til det. Ellers skulle vi ud på universitetet igen for at vente på en bus og derefter tage bussen hjem til hotellet igen. Så det var rigtig dejligt at vi slap for det, så vi hurtig kunne komme hjem og i bad. Det var også bare det allerførste jeg gjorde da jeg kom hjem og det var dejligt, at få alt det slatvand skyllet væk og føle sig ren igen. Så var Mille og Lisbeth lige hurtig inde og snakke lidt og da de var gået igen, begyndte vi at lave mad.
Vi skulle bare varme maden fra i går, men det tog alligevel lidt tid før det var varmet igennem. Så spiste Sissel og jeg inde på vores værelse, mens vi så tv og det var rigtig hyggeligt og afslappende.  Så nåede vi også lidt at vaske op inde vi skulle mødes med de andre kl. 19.30. På det tidspunkt var jeg bare helt færdig i kroppen og kunne næsten ikke tage mig sammen til at lave noget. Men sådan havde de andre det piger efter vores surf lektioner, så det var vist en rimelig naturlig reaktion. Vi skulle holde møde som vi altid gør om mandagen, hvor Jacob har nogle forskellige informationer til os og så er ordet frit til os andre hvis vi har nogle ting, der skal snakkes om med de andre. Det er meget hyggeligt, at vi altid har det møde om mandagen, men lige i dag kunne jeg ikke overskue det. Heldigvis blev vi hurtige færdige, men så skulle vi også lige have aktivitetsmøde bagefter. Vi havde lige nogle få aktiviteter tilbage, som vi endnu ikke havde fået helt styr på. Så der blev lige uddelegeret nogle af dem, så vi hurtig kan få det ordnet og de kan komme med i vores program for de næste par uger. Heldigvis tog dette møde heller ikke så lang tid, så det var hurtigt overstået.
Mille havde snakket om at tage ned i Yoghurtland efter mødet for at købe is. Selvom vi begge var trætte og jeg egentlig ikke rigtig kunne overskue det. Havde jeg mega meget lyst til is, så vi gik begge derned da vi også vidste det var turen værd. Jeg fik også købt lidt forskelligt is med lidt frugt, chokolade og karamelsauce. Så satte vis os på en bænk tæt ved vandet og spiste den længe ventet is. Det var super hyggeligt og rigtig lækkert. På vej hjem kiggede vi lidt butikker, da de holder længe åbent om aftenen og vi fik også købt nogle gaver til hver vores familie. Da vi kom tilbage til hotellet var det blevet sent og så smuttede Sissel og jeg stortset i seng med det samme. På det tidspunkt kunne jeg heller ikke holde mig vågen mere efter en meget spændende, sjov og oplevelsesrig dag. Så det var mere end tiltrængt da jeg gik i seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar