mandag den 16. april 2012

3. skoledag og shopping

D. 11.04.12

Selvom vi kun har været i skole i to dage, har vi allerede fået en fast rutine om morgenen. Vi står op kl. 06.20, spiser morgenmad, pakker vores tasker, gør os klar og mødes med de andre nede ved bussen. Det er rigtig hyggeligt, at vi alle sammen følges i skole, selvom vi heller ikke kan tage andre bussen end den for at nå det til tiden. Da vi kom i skole startede vi med, at vi skulle stå op to rækker med fronten mod hinanden. Så læste Emily nogle sætninger op og så skulle vi snakke med hinanden om det. Det kunne være at vi skulle fortælle om vores hjemby, hvilken film stjerne vi synes bedst om osv. Derefter skulle vi hver især læse et spørgsmål op som Emily havde til os. Det var nogle lidt underlige ting vi skulle lave, men samtidig var det en god øvelse til at få os til at snakke med hinanden. Så skulle vi inddeles i nogle grupper, hvor vi hver især fik en tekst vi skulle læse op og tage notater til så vi senere kunne fremlægge de for de andre. Selvom vi ikke helt var færdige med opgaven, var tiden gået også skulle vi i gang med noget nyt.
Interchange med David
I forbindelse med vores engelsk, går de meget op i at vi får snakket engelsk. Både med hinanden i timerne, men også med nogen af de andre studerende på skolen. Så en gang om ugen, skal vi have noget der hedder interchange. Det går ud på, at der kommer 5 studerende fra skolen ind i klassen, så bliver vi inddelt i nogle små grupper, hvor hver gruppe så skal snakke med en af de studerende. Det skulle vi så prøve i dag og det havde vi ca. en time til. Jeg kom i gruppe sammen med Cæcilie (Sille) og Sabine og vi skulle snakke med David. Han var rigtig flink og meget snakke salig. Han havde også prøvet at være med i interchange før, så det var han vant til. De skal bruge deres fritid på det, men får så også penge for det. Vi fik snakket om alle mulige ting og han fortalte om gode steder vi kunne spise, shoppe og går på bar og hvor det var nogenlunde billigt. Han var også meget interesseret i os og Danmark. Så vi kom vidt omkring og det var rigtig spændende at snakke med ham.

Da der var gået en times tid, havde vi en lille pause og derefter skulle vi i computerrummet og ordne nogle ting. For det første lå selve bygningen et stykke væk i forhold til hvor vores klasseværelse ligger. Så havde jeg en forestilling om, at der ville være gamle computere som stod til rådighed. Men de forventninger blev hurtig glemt. Inde i computerrummet var der omkring 15 stk. stationær Mac computer og det var helt vildt. Havde slet ikke forventet at det var så moderne og at der var så mange Mac computer til rådighed. Men det var bare super fedt. Så skulle vi havde ordnet vores login til skolen computer system og det var ikke så nemt. Mange af de andre fik det hurtigt ordnet, men jeg og nogle af de andre havde lidt problemer. Selvom vi gerne ville have haft styr på det med det samme, sagde Emily at hun ville vende tilbage til det, fordi vi lige havde noget andet vi skulle i gang med inden timen sluttede. Det var lidt irriterende at hun bare gik i gang med noget andet, uden at gøre det første færdigt først. Det var vi også lidt trætte af, men kunne ikke gøre så meget ved det.
Skolens computer der står til
rådighed for eleverne
Vi skulle i gang med en opgave, som skulle laves færdig til i morgen. Vi skal nemlig på en lille udflugt rundt om byen og omegnen hvor vi skal se en masse ting. Som opgave har vi fået et emne som indgår på denne tur og så skal vi fortælle om det foran det andre fra a og b klassen i morgen, mens vi er afsted. Så lige pludselig skulle vi også nå at ordne det og vi havde ikke så lang tid tilbage før timen startede. Så inden vi fik inddelt os i grupper, fundet ud af hvad vi skal fortælle om og begynde på opgaven havde vi fri. Det hele var lidt forvirrende og stressende og havde været det hele dagen. Selvom vi kun er i skole i 4 timer om dagen, så er det alligevel rigtig hårdt at komme i gang igen. Især når vores lærer er så forvirrende og stressende at have. Hun gør selvfølge sit bedste for, at vi får mest ud af tiden når vi kun skal have engelsk i 16 dage i alt. Men alligevel er det lidt forvirrende den måder hun håndtere de forskellige ting og så er det heller ikke helt nemt for os at følge med.

Da vi havde fri var det dejligt, at vi kunne slappe lidt af igen og få lidt fred i hovedet. Mille og jeg mødtes med Lisbeth, Sissel, Cecilie og Charlotte og så var planen at vi ville melde os til nogle aktivitetshold på skolen. Vi ville rigtig gerne have været på yoga og zumba fitness, men desværre slutter semesteret om en måned og det betyder så også at holdene snart slutter. Så vi havde desværre ikke mulighed for det. Så ville vi bare prøve at planlægge det selv. Så tog vi bussen tilbage til hotellet og fik lidt frokost. Jeg var blevet lidt stresset med hensyn til den opgave vi skulle lave til i morgen, så jeg lavede den før jeg kunne overskue noget andet. I mens gik Sissel ned til poolen sammen med nogle af de andre piger og så blev jeg på værelset. Det var lidt dejligt, at få lidt tid for mig selv og få mulighed for at lave lektier i ro og fred. Kl. 14.50 skulle jeg snakke med vores leder Jacob. I denne uge skulle han snakke med os alle enkeltvis og fortroligt. Det var en del af hans arbejde, at han skulle have disse samtaler med os. Så i dag var det blevet min tur og samtale foregik på hans værelse. Det startede med en evaluering omkring vores dage på fastlandet, hvordan vi boede, om der var ting der kunne gøres bedre. Hvordan jeg havde det med de andre, hvordan jeg synes sammenholdet er med os alle, hvordan det i det hele taget går med mig, hvad jeg synes om undervisningen på universitetet, hvordan han er som leder og m.m. I starten virkede det lidt akavet, fordi jeg ikke har snakket med ham på den måde før og om sådan nogle ting. Men det gik rigtig godt og det var dejligt, at snakke med ham alene. Det gjorde også at følte jeg har fået et bedre forhold til ham og det er rigtig dejligt.
Senere gik jeg ned til byen sammen med Mille, Cecilie, Sissel, Lisbeth og Charlotte. Vi gik lidt rundt i forskellige butikker og bla. i Forever 21. Det er virkelig en god tøjbutik. Alt er billigt derinde og næsten billigere en H&M. Jeg endte også med at købe et par shorts og en t-shirt, så nu har jeg lidt mere tøj til garderobeskabet. Efter 1,5 times tid gik vi tilbage til hotellet og så skulle Sissel og jeg ud og løbe en tur. Vi havde ikke rigtig noget energi, men afsted skulle vi og det kom vi også. Vi løb langs kanalen og det var en dejligt temperatur, da solen ikke var så skarp mere. Det var rigtig hårdt for os begge to i dag og måtte kæmpe os igennem turen. Men da vi først kom op på værelset igen, var det en dejlig følelse. Så tog vi et bad og fik lavet lidt aftensmad som bestod af rester fra i går. Vi kunne ikke overskue så meget mere og havde heller ikke nogle aftaler med de andre piger. Så for en gangs skyld havde vi mulighed for bare at slappe af på værelset alene og det var rigtig dejligt. Jeg fik skrevet lidt dagbog mens jeg hørte lidt musik og det var dejligt afslappende. Selvom vi i princippet ikke laver så meget om dagen, så går tiden bare så hurtig og når det bliver aften, er jeg bare helt færdig. Det er dejligt der sker noget, men også meget rart når der lige er et pusterum ind i mellem. Det blev heller ikke til så meget andet end at vi kom i seng til den tid vi havde aftalt og det var dejligt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar