onsdag den 21. marts 2012

Philidaphia

Vores guide Amy
I dag skulle vi tjekket tidligt ud af vores hostel, da vi skulle videre til Philidaphia. Bussen blev lidt forsinket da der var spærret meget af området af, fordi der var halvmaraton i New York. Da bussen endelig kom og vi fik alle kufferterne pakket i bussen, kunne vi se frem til en 2 timers køretur i bus mod Philidaphia. De fleste brugte turen på at sove, skrive dagbog, læse blade, hører musik eller bare snakke. Da vi ankom til Philidaphia mødte vi vores kvindelig guide, som hedder Amy. Hun var en ældre dame og ikke særlig høj. Hun var nok et hoved eller to lavere end mig. Hun var rigtig fint i tøjet, da hun havde deres nationaldragt på fra 1800-tallet. Vi startede med at spise frokost og de fleste af os skulle prøve at spise byen kendte sandwich og vi blev alle skuffet. Det var hvidt brød, lidt a la kebab og så smeltet revet os. Det smagte virkelig dårligt, men ned det skulle det. Efter 45 min frokost kunne vores guidetur begynde. Vi startede med at se Independence Hall, hvor vi kunne se nogle gamle historiske bygninger som de så ud i 1800-tallet. De havde også en statue af USA’s første præsident George Washington, som et symbol på at alting startede i Philidaphia. Inde for det samme lille område i byen, var der huse som var bygget i fire forskellige årtier. Det var fra 1700-tallet til det 2100 år hundrede. Det var lidt specielt at se, da bygningerne var meget forskellige. Derefter gik vi videre til et andet museum, som lå lige ved siden af. Her kunne vi også læse en masse om historien og se billeder af, at Dalai Lama og Nelson Mandela havde været i byen for længe siden.

Første fælles billede

Så gik vi videre rundt i byen for, at se nogle af de gamle bygninger som de stadig har bevaret. Vi så bla. en lille vej, hvor husene har sammen stil som dem i den gamle by. Her var de meget smalle og havde 3 etager. Dengang boede folk der ikke havde så mange penge og det var et upopulært område. Nu er bygningerne meget eftertragtet fordi de netop er specielle, charmerende, flotte og fra 1800-tallet. Der var en lidt større bygning end de andre som var til salg og den kostede ikke mindre end 800.000 mio. $. Derefter skulle vi hen til et andet gammelt hus, hvor der engang boede en speciel dame. Hun var den allerførste som syede det amerikanske flag. Nu er huset et museum og igen var det meget småt. Inden turen gik videre skulle vi handle ind til morgen- og aftensmad. Så kørte vi videre på vores tur og endte ved Philidaphia Museum Of Art. Der var vildt mange trapper og da vi kom op af dem alle, var der en flot udsigt ud over hele byen. Så fik vi taget vores første fælles billede, men den flotte udsigt i baggrunden.

Hygge aften :)
Sidste stop på vores tur var ved vores hostel. Det lå langt væk fra byen og lidt ødet. Næsten alle synes det mindede om en scene fra en gyser, især når det blev mørkt. Men der skulle vi være indtil næste morgen. Vi havde fri resten af dagen og der var langt ind til byen, så det hele var lidt primitivt men hyggeligt nok.  Nogen valgte at løbe en tur, andre gå en tur og nyde det gode vejr. Men de sidste valgte at komme på facebook, Skype eller lign. Da der var mulighed for det på fællesområdet.  Jeg gik en tur med Charlotte og Cecilie og senere spillede vi også kort uden for sammen med Majken. Vi spise alle aftensmad sammen inde i fælles arealet, som var en rigtig hyggelig og stor stue. Senere på aften så vi alle sammen Pretty Woman på VHS bånd og Jacob havde købt slik til os. Det var første aften vi alle var sammen og det var rigtig hyggeligt.

Vores hostel var lidt specielt da der var to bygninger. I det ene hus var fælles arealet, stuen og køkkenet. I det andet hus, var alle værelserne eller rettere sagt sovesalene. Vi skulle bo 9-10 personer på hvert værelse og da størstedelen er piger, boede vi 9 piger på mit værelse. Så det var lidt trængt og svært at sove så mange sammen, men jeg fik alligevel sovet mange timer og det var dejligt. Vi kommer meget tæt på hinanden, da vi kan komme til at bo så mange sammen de forskellige steder og skal dele badeværelse med hinanden. Men det går meget godt mellem os alle og det er rigtig dejligt..
Efter nogle hyggelige timer sammen med de andre, var det tid til at komme i seng. Vi gik alle tidligt i seng og samtidig, så vi kunne være friske til endnu en oplevelsesrig dag i morgen.