torsdag den 8. marts 2012

Indledning

Den 14 marts 2012 bliver det min tur til, at komme ud i den store hvide verden.
Jeg har valgt at tage 3 måneder på en tropisk højskole som ligger på Hawaii og rejser med 28 unge mennesker fra Danmark. De første 17 dage skal vi være i USA og have introuge. Her skal vi opleve en masse spændende ting sammen og lærer hinanden bedre at kende. Vi skal bla. til New York, Washington, Grand Canyon, Las Vegas og til sidst LA. Efter en masse spændende dag i USA, går turen til Honolulu på Hawaii, hvor jeg skal være de næste 2,5 måned. Her starter vores hverdag for alvor. Der bliver undervist i engelsk og Hawaiis kultur og historie på University of Hawaii i 4 uger af en lokal lærer, derefter en friuge til fri disposition og til sidst 3 uger med Personlig udvikling & Kommunikation af en dansk coach. Efter skoletiden er der rig mulighed for at udforske Hawaii og opleve en masse fede og spændende ting.

Undervejs på min rejse vil jeg skrive og lægge nogle billeder ind, så alle nysgerrige sjæle kan følge med i hvad jeg oplever :-)

Så glæd jer !

Hilsen Nanna

15 kommentarer:

  1. Hej Nanna!
    Ja mange spændende oplevelser venter dig og vi glæder os til at følge dig på din eventyrlige rejse og dit udbytterige ophold på Hawaii.
    Vi ønsker dig al mulig held og lykke på din færd.
    Knus og kram
    Mor og Far

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Mor og Far
      Mange tak for det :) Ja, det bliver rigtig spændende og glæder mig også til, at fortælle jer hvad jeg laver og oplever. Det er været en lidt hård kamp inden, men er sikker på det bliver super fedt og at det hele nok skal gå godt.

      Knus og kram
      Nanna

      Slet
  2. Hej Nanna
    Det lyder spændende alt det du skal. Glæder mig meget til at følge dine oplevelser her inde. Jeg er jo selv i London lige pt. som au pair det er så godt nok i 5 -6 måneder jeg skal være afsted. men tror du lige som jeg kommer til at læger en masse ikke mindst om dig selv. det har jeg i hverfald gjort har selv lavet en blog, du kan jo følge med i den hvis du vil.
    pøj pøj søde og god tur

    kram
    Ann-Sophie

    SvarSlet
  3. Hej Ann-Sophie
    Det lyder også rigtig spændende at du er au pair i London. Sejt at du har valgt at gøre det i 5-6 måneder. Jeg tror helt bestemt du har ret i, at vi lærer en masse om os selv, når vi er væk så længe og på egen hånd. Jeg glæder mig også til, at komme ud i verden og opleve en masse og selvom jeg kommer til at savne alt det hjemme i DK, så er det også sundt nok at komme lidt væk fra det hele. Jeg vil rigtig gerne følge med i din blog, når jeg lige får mulighed for det:)
    Tak søde, du må også have held og lykke med det hele:)

    Knus
    Nanna

    SvarSlet
  4. Hej Nanna! Det lyder rigtig spændende alt det du har set i virkeligheden. Fasinerende med en elevator der kan komme så langt på 43 sekunder, og sikke et dagsprogram med alle de oplevelser. Vi følger dig her, på skype og på sms. Rigtig god tur til Philidelphia i dag. Knus mor og far

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej mor og far. Jeg har lige lagt nogle billeder ind det noget af det jeg har skrevet og lægger nyt ind i morgen. Så der kommer mere spændende :) det var også rigtig fascinerende at køre i den elevator o jeg lagde slet ikk mærke til hvor vi kom hen, før vi kom op i toppen af bygningen. Ja, det er lidt vildt alt det vi oplever og kan næsten heller ikk selv følge med, men det hele er rigtig spændende.
      Vi snakkes ved. Knus Nanna

      Slet
  5. Hej Nanna! Hvir fantastisk alt det du oplever og at løbe i Central Park er jo noget ganske særligt. Godt at I kom ind og se musicalen og tillykke med at du var på vinder holdet. Nu må I jo give jeres leder en særlig opgave. Her er der solskin og de lover op til 14-15 grader resten af ugen, dog ned til nattefrost så vi bevæger os også mod varmen.Det lyder ellers godt at I har fundet ud af at være sammen på flere forskellige måder.Kan du have det godt . Kærlige hilsner fra mor og far

    SvarSlet
  6. Hej Nanna! Ja det er da helt vildt alt det du oplever og kan beskrive i detaljer. Det er næsten som at være der selv. Dejligt at hører du er glad ved at være sammen med alle de andre piger. Nyd livet og fortsat god tur. Knus mor og far

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej mor og far!
      Ja, det bliver meget detaljeret det jeg skriver, men betragter også denne blog som min dagbog, så I får det hele med. Så er det også lidt nemmere for mig, at fortælle jer hvad der sker undervejs. Men er glad for I følger med. Jeg nyder det også selvom det nogle gange er lidt svært at være væk hjemmefra. Men det har været en rigtig god tur indtil videre og glæder mig til vi kommer til hawaii.

      Slet
  7. Hej Nanna! Ja vi nyder meget at læse alt det du oplever og under dig alle de oplevelser du får undervejs. Det er jo fantastisk det verden rummer af forskelligheder både i forhold ti natur, kultur, miljø og mennesker. Vi har godt vejt i Danmark lige nu sol fra en skyfri himmel og varmt om dagen. Dog stadig væk køligt om natten. Nå men vi snakkes på skype i morgen torsdag. Knuz mor og far.

    SvarSlet
  8. Hej Namna ja hvor er det spændende at læse alt det du oplever og godt at hører at du er med til at sætte gang i nogle aktiviteter.Det lyder til at I finder godt ud af det med hinanden og det er utrolig vigtigt for at opholdet skal blive godt. Her hjemme i Danmark er det langfredag og det regner i dag. Stinus er her og vi lavet ingenting i dag. I går fik vi tømt det sidste fra museet så nu er der klarhed over det. Vi har fået hængt billeder op og det bliver mere og mere hjemligt. Nu mangler vi bare lidt mere varme som du jo har rigeligt af. Kan du nu have det godt, og vi snakkes på skype i morgen på din fødselsdag. Knus og kram fra os her i Skovhaven mor

    SvarSlet
  9. Hej Nanna
    Dejligt at læse i har det godt sammen og oplever en masse. Her til lands har vi stadig nattefrost, men alligevel er det hele ved at blive grønt, især birketræer og græs. Fra Svend og Per har vi fået en splinter ny plæneklipper, så nu skal græsset slåes.
    Giro d`Italia starter med 2 etapper i DK, hvor den 2. kommer gennem Odder. I den forbindelse er der lavet et cykelløb d. 6. maj på bl.a. 90 km, som Anders og jeg er begyndt at træne til.
    Det gamle runde bord, som jeg har fået af mor, står nu her i stuen og fylder temmelig meget med sine 128 cm i diameter. OK hvis èn af jer tre vil ha`det, ellers bliver de andre i familien spurgt, og hvis ingen er interesseret skaffer vi os af med bordet.
    Af andre nyheder er HR.MØLLER (rettidig omhu)som bekendt død, og èn af hans døtre på 62 år ser ud til at tage over måske som en midlertidig løsning, men det er småt med oplysningerne fra Eksplanaden. Det der fylder mest i medierne er retsagen mod den rablende gale Breivik, der myrdede 77 mennesker i Norge
    Det var lidt her fra tempereret klimaområde. Kærlig hilsen fra far

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej far
      Tak for din mail, det var rigtig sødt at dig at skrive den. Det er altid dejligt at hører lidt om hvordan det går derhjemme og selvom der måske ikke sker så meget, er det bare meget rart at hører om. Jeg lever lidt i min egen osteklokke og aner ikke rigtig hvad der sker af nyheder derhjemme. Så det var dejligt, at du lige skrev og fortalte lidt om det :)

      Det var også rigtig dejligt at snakke med jer i går og glæder mig rigtig meget til at komme hjem og se hvordan det hele står til med huset og hvor meget der er forandret siden jeg tog afsted.
      Det lyder rigtig spændende med Giro d'italia og fedt at de kommer forbi Odder. Der er da en alt for stor for at se dem og en chance man ikke kan sige nej til. Det er også fedt at de har lavet en cykelløb i forbindelse til det, som dig og Anders er ved at træne op til. Glæder mig til at hører hvordan det er gået.
      Det kunne være fedt at have farmor's gamle bord, men lige nu har jeg ikke nogle muligheder for at have det stående nogle steder. Så hvis der er andre fra familien, som gerne vil have det, må de gerne det. Ellers må vi lige kigge på det når jeg kommer hjem.

      Var det ikke meningen at Stinus skulle have det?..
      Det er vildt at tænke på at Arnold Mæller Mærsk er død, men han var jo også efterhånden blevet gammel. Men det er selvfølgelig trist alligevel og nu er der helt masse der skal styr på og hvordan de kører det hele videre. Vi må håbe de snart finder en løsning, hvis ikke søsteren vil overtage det.

      Kører de stadig en retsag mod Anders Breivik?. Hvor langt er de kommet i den retsag og hvor længe bliver de ved?.. Det altid dejligt med lidt nyheder, så jeg statdig kan følge lidt med i hvad der sker hjemme. Du må meget gerne blive ved med at fortælle lidt ind i mellem, så det hele heller ikke altid behøver at være over skype. Selvom det også er dejligt, at snakke sammen der :)Kærlig hilsen Nanna

      Slet
  10. Hej Nanna! Sikke en dejlig strand du har været på, den lyder rigtig lækker og så lækker ud på billedet. Jeg kan godt forstå at det kan virke urealistisk med alle de glansbilleder du ser, men hvordan er lokal befolkningen egentlig har du en fornemmelse af det? I dag regner det her i Danmark og det er svært at få taget hul på de ting jeg skal have lavet, men nu lover de op til 18 grader i weekenden. Det bliver dejligt. Vi cykler en del til Odder efterhånden og egentlig er der ikke så langt mere. I går cyklede jeg derind og trænede og så kørte jeg med Anders tilbage
    da han spiser med hver onsdag når vi har trænet sammen. Der er ikke kommet nogle breve fra fagforeningen, så du skal nok ikke betale kontingent når du har meldt ferie, eller skal jeg undersøge det for dig? Vi kan snakkes ved nu vil far skrive lidt.
    Knus mor.
    Hej Nannna
    Hertil lands er alt for alvor ved at blive grønt, og selv den meget sjældne gøgeurt er dukket op ude i hegnet. Jeg selv er kommet noget mere i omdrejninger, så et går den rigtige vej. Angående Breivik kører sagen stadig, og efter at han selv har forklaret sig er det i denne uge forskellige vidner som er på, men vi hører ikke så meget til sagen som tidligere. Venstre har iøvrigt foreslået at SU nedsættes for unge for at undgå for mange, som tager 2 eller flere ungdomsuddannelser eller ehversuddannelser. Omkring uddannelser skal det også være nemmere at tage studieophold i udlandet.
    En ny sportsdille, som der er en del interesse for her i området, er par kour, hvor der springes rundt på bygninger og andre ting og sager, så måske er det noget når du kommer hjem, men det ser noget risikabelt ud.
    Knus far

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej mor.
      Ja, det er også rigtig lækkert og nyder det meget, selvom jeg nu også glæder mig til at komme hjem. Det er dejligt nok, at der kun er 5,5 uge tilbage, selvom det også bliver lidt underligt, at skulle væk herfra. Lokalbefolkningen er meget blandende, mange af befolkningen er velhavende og ligesom vi har det herhjemme, mens der også er mange hjemløse. Der er flere hjemløse end jeg lige havde regnet med og det er også lidt vildt at opleve. Men ellers er folk herover meget venlige og imødekommende, meget mere end vi er hjemme i Danamrk. Hvis du går ind i en butik, spørger de hele tiden hvordan du har det og om du kan hjælpe med noget. Når vi nogle gange tager elevatoren op til værelset, begynder folk med det samme at snakke til hinanden, selvom de ikke kender hinanden. Jeg oplever også tit at folk i bussen spørger ind til os og spørger hvor vi kommer fra. Det er meget specielt at opleve, men også rigtig fedt. Kan godt forstå det kan være lidty svært, at komme i gang når vejret ikke er så godt. Det er jo ikke det mest inspirerend vejr, men dejligt at hører det snart bliver bedre vejr:)Det lyder rigtig godt, at I er begyndte at cykle noget mere til Odder, det må også være en dejlig tur. Det er også en god opvarmning, inden du træner. Glæder mig også til at komme hjem og træne igen. Det bliver ikke til så meget her, men får også rørt mig på mange andre fysiske måder. Så det er lækkert nok. Ved ikke lige hvad der sker med hensyn til fagforeningen, men mener jeg at jeg skal betale mens jeg er væk, så jeg kan få penge igen så snart jeg kommer hjem. Så du må meget gerne lige undersøge det, så vi kan være på den sikre side :) Knus Nanna

      Hej far.
      Det lyder rigtig dejligt at det hele for alvor er ved at springe ud derhjemme og glæder mig også meget til at komme hjem og se det. Godt at hører du er på rette vej med hensyn til dig selv. Det tager altid lang tid, at komme igennem sådan noget, men det er rigtig dejligt at du så småt begynder at komme videre og tænke i nye baner. Så skal det hele nok gå :)Det er også lidt vildt, at de ikke er blevet færdig med Breiviik og hans sag endnu. Men det indebærer selvfælgelig også rigtig mange ting og mange vidner, så det er en lang og sej kamp. Men håber de snart for den afsluttet og han kan få sin straf, så folk kan få fred. Angående SU for ungem vil det så siges at det ikke skal være muligt at få SU, fordu folk bare tager en tilfældig uddannelse for at få SU?.. Men det er fedt nok, at der bliver mulighed for at tage et studieophold i udlandet. Det tror jeg vil være en rigtig god mulighed for mange unge.
      Det er en vild sportgren, det der par kour. Kender det godt og forstår ikke hvorfor nogen synes det er så spændende. Men det må være det der adrenalin kick de for hver gang, som de bliver afhængige af og derfor dyrker de den sportgren. Jeg synes det er sindsygt at de gør det og udsætter sig selv for det. Det er jo nogte risikabelt hver gang de gør det.
      Knus Nanna

      Slet